Dubai 25.9-1.10, del 1

FREDAG:Vi startade på torsdag men var framme först på fredag ca klockan 4.30 på morgonen. Då var vi båda dödströtta och ville till hotellet för att checka in så snabbt som möjligt. Vi hade väldigt svårt att välja hotell när vi skulle boka men när vi kom fram konstaterade vi att vi inte hade kunnat välja bättre - utmärkt service och trevlig personal, bra läge, stort och fräscht rum med en gigantisk skön säng och badkar....
...för att inte tala om poolen på takterassen. Underbart, underbart. Så efter att ha fått några timmars sömn åt vi morgonmål och sen gick vi upp till takterassen där vi solade och simmade hela dagen. Och vädret? 39 grader och sol.
Att ligga och läsa vid poolen är semester när den är som bäst för mig. Jag hade med mig två böcker av min nya favoritförfattare Jane Green och jag läste ut båda två, gillade dem riktigt mycket! Perfekt semesterläsning.
På eftermiddagen for vi till Dubai Marina för att äta middag. Riktigt lyxigt och vackert område och ett av de få ställen i Dubai där man kan gå (hela staden är typ bara motorvägar).
När vi hade ätit gick vi till Marina beach för att se solnedgången, och vi hann just och just:
Sen for vi tillbaka till hotellet för ett kvällsdopp och kollade film före vi gick och sova. Vi hade sån tur med tv:n också eftersom de visade massvis med bra filmer varje kväll, så det blev oftast ett mysigt avslut på våra dagar. Ungefär så såg de flesta dagarna ut för oss också; Morgonmål, poolen, fara någonstans, kvällssimma och se film. Semester? JA. Om vi trivdes, mådde bra och var avkopplade? JA.

LÖRDAG:
På lördagen hann vi hänga vid poolen en stund innan vi begav oss mot "stan",
vi hade nämligen bokat biljetter till ett besök i världens högsta byggnad Burj Khalifa!
Åt lunch vid Vapiano före det var dags att bege sig mot "check-in".
Lite fakta om Burj Khalifa:  Skyskrapan är närmare en kilometer hög (828 m) och har 163 våningar. För att ni ska få en liten uppfattning om hur högt det verkligen är kan ni tänka er att ett "vanligt" höghus i Finland har ca 7 våningar, eller att tornet vid Olympiastadion i Helsingfors är 72 meter högt. Så kan ni också kolla på bilderna, byggnaderna bredvid Burj Khalifa är nämligen höga skyskrapor... Så ja, det var ganska jävla högt. Hissen som tog oss upp dit var tydligen också världens snabbaste hiss, det räckte exakt en minut förrän vi var uppe. Vi båda hade lock för öronen när vi steg ur hissen och mina ben skakade som bara vad.
Utsikten var helt galen. Man var så högt uppe att man typ inte längre var höjdrädd. Låter knäppt, men kan inte förklara bättre än så.
Tyvärr var det knepigt ljus att fota i så dessa två bilder var de bästa vi fick till. En väldigt häftig upplevelse hur som helst!
Sen spenderade vi resten av dagen i världens största köpcentrum The Dubai Mall, som passligt är bredvid Burj Khalifa. I köpcentret fanns verkligen alla butiker man kan tänka sig (allt från Louis Vuitton till H&M typ), så där trivdes vi minst sagt bra!
Inne i köpcentret fanns också ett gigantiskt akvarium, The Dubai Aquarium. Kändes ganska knäppt att shoppa med hajar simmandes bredvid en... :D Och ja, ifall man ville hade man möjlighet att ta sig en dyktur i akvariumet ocksåOnly in Dubai eller vad..
Lycklig tjej. Ska visa vad jag shoppade senare i ett skilt inlägg!
Så fanns där ju Cheesecake Factory också. Vi delade på en kakbit och det var den godaste kakan jag någonsin ätit.
På kvällen gick vi ut till The Dubai Fountain som ligger utanför köpcentret, där en vattenshow äger rum med ca 20 minuters mellanrum på kvällarna. Bilden ger verkligheten ingen rättvisa, för det var verkligen det vackraste jag någonsin sett. En liten videosnutt finns på min instagram (@ddanielas_), men för att förstå hur magiskt och förtrollande det var borde man verkligen uppleva det på plats.

Detta var de två första dagarna av vår resa. Konstaterade redan då att den här staden var den absolut häftigaste och mäktigaste vi någonsin besökt och att vi skulle få en fantastisk semester. Vad vi hade för oss resten av dagarna får ni veta i del 2, stay tuned!

Åh, Dubai! Dit vill jag också åka :) Om jag förstått det rätt är Dubai som ingen annan stad, så det har säkerligen varit en upplevelse för er! Blev riktigt sugen på att åka till The Dubai Mall nu också! :D

Svar: Jo jag har svårt att föreställa mig att de skulla finnas något liknande! Och du ska nog åka om du har chansen, det var helt otroligt :)
Daniela

vilket fint hotell ni hade, allt ser nog bara mäktigt och underbart ut! :)

Svar: Jooo de va!!! :)

Lisa Sjösten

Hej! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig.. Hittar dock inte din mailadress.. Maila mig gärna.

Svar: Har mailat!
Daniela

Wow alltså, vilket ställe! Jättekul att se bilder från er resa, ser fram emot nästa del :D

Svar: Eller hur! Den kommer imorgon :)

VERONICA - fashion blog

Underbara bilder!! :) Så härliga! Ha en fin torsdag tjejen, kramar!

Svar: Tack så mycket! :)
Daniela

Wow ni har verkligen haft en super resa! Helt otroligt fina bilder och vilket ställe! I can only imagine.. måste ha varit en helt toppen upplevelse :)

Svar: Jo de had vi verkligen :)

Jen

Oh my gaaaad!!! De där tornet!!! Hu våga du?! 😄 helt sjuukt! Ja vill oxå 😄

Svar: Ja va modig!!! :DDD
Daniela

Oj oj oj! Sir no så himla härligt ut där. Säkert en speciell resa som man it kan få om man typ far på solsemester ti Spanien. Åhhh blev så taggad å far jag nu å :D haha! Dubai verkar no va ett ställe som man måst besök före man dör :D

Svar: Joo exakt så va de :) tycker absolut du ska fara!

Ida

Jätte fina bilder!😃👍👌

Svar: Tack :)

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut