Ett inlägg skrivet åt alla män

Först och främst: Tusen tack för alla grattisar jag fick efter att ha publicerat gårdagens inlägg! Kommer säkert att sväva på rosa moln hela dagen idag också, men lovade ju att använda den extra synligheten bloggen får just nu till att sprida något viktigt idag, så vi kör:
 
Vanligtvis då jag får en idé om ett blogginlägg, är det bara att sätta sig vid tangenterna och låta orden flöda. Så har det inte varit med det här inlägget. Idén har funnits där länge, men det har räckt flera veckor för mig att få ner idén till ett blogginlägg. Komma fram till hur jag ska formulera mig. Få ut det jag vill säga på ett sånt sätt att ni som läser verkligen kan ta det till er. Inte skriva så långt att ingen orkar läsa, men ändå få med allt det viktigaste. Och nu tror jag jag börjar bli färdig. 
 
Alla män, det här till er. 
 
Rättare sagt till alla er män som under den senaste tiden då hashtags  som #metoo, #övistoo och #dammenbrister varit akutella, känt att ni inte förstår. Inte förstår vad syftet med dessa hashtags är. Inte förstår varför vi inte bara anmäler. Inte förstår hur vi inte kan förstå att alla män inte är sådana. Inte förstår hur vi inte inser att även män blir utsatta för sexuella trakasserier. Inte förstår hur alla texter som publicerats inte är överdrifter. Inte förstår hur blickar och ord kan uppfattas som sexuella trakasserier. Inte förstår hur ni ska våga närma er en kvinna efter detta utan att riskera att hon tar illa upp. Inte förstår hur och/eller varför ni borde reagera på dessa hastags över huvudtaget. Kände du igen dig i något av de påståenden jag nämnde ovan? Då är det här till dig, oavsett om du är 15 år, 65 år, pappa, singel, morbror, farfar, bror, pojkvän eller gift. För jag vill att du ska förstå. Jag skyller inte på dig för att du inte förstår, men jag vill verkligen hjälpa dig att förstå. Och därför tänkte jag nu gå igenom några rätt vanligt förekommande kommentarer jag stött på av män under dessa kampanjer, och försöka svara på dem. 
 
 
1. "Män blir faktiskt också utsatta för sexuella trakasserier"
 
Ja, det blir de säkert, och ja, det är precis lika sorgligt och fel som när en kvinna blir utsatt för sexuella trakasserier. Men, att komma med det "motargumentet", känns lite som att en mörkhyad person skulle berätta om hur hen upplevt rasism, och dagligen får höra skällsord som har att göra med hens hudfärg, hur hen får nedvärderande blickar och kommentarer om hens hudfärg, hur hen har blivit misshandlad på grund av hens hudfärg och hurudana förutfattade meningar folk har om hen på grund av hens hudfärg, och en vit människa sedan skulle komma och säga "hörru, inget att gnälla över, vita blir faktiskt också utsatta för rasism". Liksom, ja, det HÄNDER säkert att vita också blir utsatta för rasism, men ni förstår min point va? Hur ofta händer det att en ljushyad person går ut på gatan och hör folk ropa "din vita jävel!" efter sig VS hur ofta händer det att en mörkhyad person går ut på gatan och hör folk ropa "din n****!" efter sig? En på tio? En på hundra? En på tusen? Och precis samma gäller sexuella trakasserier. Det händer  att även män blir utsatta, men det går inte att neka att kvinnor blir utsatta betydligt  oftare. 
 
2. "Ni kan inte skylla på alla män och dra alla under samma kam, alla är inte sådana, jag har aldrig gjort mig skyldig till sexuella trakasserier"
 
Ingen har påstått att alla män är sådana - vi vet att alla män inte är sådana. Problemet är, att många män är sådana.  Och det handlar inte bara om galningar som gömmer sig bakom buskar i mörka parker om kvällarna för att våldta unga tjejer som går förbi, utan det handlar om lärare, det handlar om poliser, det handlar om läkare, det handlar om gifta män, det handlar om pappor, det handlar om mediaprofiler, det handlar om präster, det handlar om högt uppsatta chefer och det handlar om helt_vanliga_män. Och visst kan jag förstå, att du som man kan känna dig orättvist beskylld av alla historier som läckt och alla hashtags som delats, ifall du aldrig trakasserat någon sexuellt. Men vet du, det att du aldrig klappat någon på rumpan, aldrig tafsat på någon som slocknat och aldrig våldtagit någon, det förändrar inte det faktum hur många män som fortfarande gjort det. Och visst kan jag också förstå att det kan vara svårt att förstå och acceptera att det faktiskt är så, speciellt om du själv inte fortsättningsvis blir utsatt, men snälla - istället för att försöka försvara dig själv och andra män som aldrig trakasserat någon, fokusera istället på hur många män som är skyldiga till alla historier som delats. DET är det viktiga och väsentliga här. Inte det att du är oskyldig, inte det att din vän är oskyldig, inte det att din pappa är oskyldig, utan det att tusentals, tusentals män ÄR skyldiga. 
 
3. "Varför inte bara anmäla till polisen, utan beklaga sig i sociala medier istället?"
 
Enligt Finlands lag är sexuellt antastande mindre allvarligt än att olagligt tillverka egen alkohol. Det ses som ett allvarligare brott att förfalska pengar än att begå en våldtäkt, och bara du inte använder våld när du tvingar någon till samlag, så är det inte lika farligt som att du säljer vidare stulna föremål (du kan läsa mer om strafflagen i finlex här). Så, en av orsakerna till varför så få anmäler, är väl helt enkelt att det sällan leder till något annat än en lång och krånglig process för den utsatta. Så, hur sjukt det än låter, så känns det mera kraftfullt att "tuta ut i sociala medier".  Tänk bara hur stor uppmärksamhet #metoo och #dammenbrister fått, i jämförelse hur ofta sexuella trakasserier och våldtäkter diskuterats i media, skolor och på arbetsplatser förr? Liksom, går någon enstaka tjej till polisen och det inte leder någonstans kan man sopa det under mattan lite försiktigt, men när tusentals kvinnor ryter ifrån på sociala medier går det inte riktigt att leka att problemen inte existerar längre. Och ja, för det andra, så kan sexuella trakasserier och våldtäkter både vara en så skamsen och traumatiserande sak för den utsatta, att man helt enkelt inte kan eller vågar berätta det åt någon. Tänk bara själv om någon starkare än dig t.ex. stoppat upp något i din röv mot din vilja, skulle det vara lättare för dig att traska till polisstationen och anmäla saken, eller dela med dig av saken anonymt i sociala medier samtidigt som tusentals andra män gör det? 
 
4. "Kvinnor tar illa upp för lätt, ni överdriver, ni står inte på er själva tillräckligt, osv"
 
*Djuuuupt andetag*. Okej, det här gäller inte endast fjärde punkten, utan egentligen alla punkter jag tagit upp i det här inlägget. Med handen på hjärtat nu, om du har en dotter, en syster, en fru, en flickvän eller någon annan kvinna som betyder mycket för dig i ditt liv, och hon skulle komma hem en dag och berätta att hon blivit våldtagen, att hennes lärare kommenterat hennes rumpa/bröst, att killarna på skolan brukar trycka upp henne mot väggen på rasterna och ta på henne, att en av hennes killkompisar tafsat på henne när hon slocknat eller att hennes chef stoppade upp ett par fingrar på julfesten, skulle du då säga "Men hördu, det där händer faktiskt män också", "Ja nå jag har åtminstone aldrig gjort något sånt!", "Nåmen hej, alla är ju inte sådana", "Varför berättar du åt mig, varför anmäler du inte bara till polisen istället?", "Äh, du misstolkade det nog bara" eller "Nu överdriver du väl ändå"?  Hoppeligen inte. Istället skulle du kanske säga "Modigt att du vågar berätta, nu ska vi göra något åt saken tillsammans", "sådär får det inte vara, hur kan jag hjälpa dig", "jag är så fruktansvärt ledsen att du fått genomgå något sådant" eller "han borde verkligen ställas tills svars för detta!", hoppas jag åtminstone. Tänk på det nästa gång du tänker öppna munnen/skicka iväg den där kommentaren och säga att det "inte är så farligt" - just den historian kanske inte är skriven av din dotter, din syster, din fru eller din flickvän, men den hade kunnat vara det. Och fortsätter det så här, är det inte alls osannolikt att just hon en dag blir utsatt. 
 
5. "Hur ska man våga närma sig en kvinna efter detta, när allt tolkas som sexuella trakasserier?"
 
En fråga som jag tycker bara bevisar hur viktig den här kampanjen är. Skulle rekommendera att ni går in och läser dessa historier om ni inte ännu gjort det - där har ni en massa exempel på vad som inte är okej när ni vill närma er en kvinna. Och visst, vad man anser vara sexuella trakasserier kanske varierar från person till person, men i stora drag vågar jag tala för majoriteten av kvinnor när jag säger: Du kan bra fortfarande gå fram och tala med kvinnor på krogen och du kan gott och väl närma dig kvinnor på dansgolvet, men visar kvinnan att hon inte är intresserad (genom ord, genom att dra sig undan när du närmar dig, genom att skaka på huvudet eller annat), så måste du kunna acceptera det och gå din väg. När jag var ute för inte så länge sen kom en man fram och sa att han tyckte jag var vacker (helt okej att göra så) och sedan undrade han om jag ville dansa eller om han fick bjuda på en drink (också helt okej att göra så), varpå jag tackade nej och sa att jag har en pojkvän och inte är intresserad. Hans svar på detta var att börja tjata "men kom igen nu, han behöver inte få veta, du ska ju bara få ha lite roligt, några danser, du vill nog" (inte okej), och när jag vände mig om för att gå därifrån tog han mig lite ilsket på rumpan (absolut inte okej). Så, där har ni en gräns mellan helt okej beteende och sexuella trakasserier. Tydligare än så kan jag inte förklara det. Bara ta ett nej när du får det och rör ingen emot dennes vilja - då borde du vara på tryggt vatten. 
 
6. "Vad vill ni riktigt uppnå med alla dessa hashtags? #Metoo har gått för långt, man börjar bli trött på att se det i sitt flöde nu"
 
Vi (nu vågar jag igen ta mig friheten för att tala för majoriteten av kvinnor här) vill slippa bli tafsade på mot vår vilja. Vi vill kunna gå hem när det är mörkt utan att behöva hålla nycklarna i ena handen och telefonen i andra handen. Vi vill kunna jobba, träna och leva utan att män tar sig friheten att öppet stå och poängsätta/kritisera/kommentera våra rumpor och våra bröst. Vi vill att sexuella trakasserier ska tas på allvar i skolor, på jobbet, hos polisen. Vi vill våga dricka alkohol utan att sedan få höra "du får skylla dig själv som drack" när någon utnyttjar en.  Vi vill att våra nej ska betyda nej. Vi vill uppnå en förändring, som leder till att det inte längre ska finnas tusentals kvinnor som har vidriga historier att dela med sig av i form av någon damm som brister i framtiden. Och ni som känner att ni är trötta på #metoo, lite perspektiv nu: Ni har fått "stå ut" med historier om sexuella trakasserier i några veckor, vi har fått stå ut med sexuella trakasserier i hela våra liv. Hur trötta tror ni inte vi är?? Så nej, det är inte #metoo som gått för långt, det enda som gått för långt i det här sammanhanget är männen bakom varje #metoo historia. Punkt.
 
7. "Vad kan jag göra åt det här?"
 
Du som man, lever knappast ett liv där det är vardag för dig att bli utsatt för sexuella trakasserier, och därför tycker jag vi kvinnor omöjligt kan kräva att du måste förstå, för du kanske aldrig kommer att förstå hur det är att ständigt bli tafsad på, ständigt få osakliga kommentarer och ständigt behöva vara rädd för att bli våldtagen. Men det att du inte förstår, betyder inte att du inte skulle kunna tro på vad vi säger och ta det på allvar - jag har aldrig varit med i något krig så jag kan omöjligt förstå hur det känns att vara med i ett krig, men jag kan ta krig på allvar, tro på folks historier om krig och hjälpa till genom att t.ex. donera pengar till de utsatta ndå. Så, acceptera verkligheten, ta den på allvar och hjälp oss att uppnå en förändring i attityden mot sexuella trakasserier. Först och främst, har du varit en sån som trakasserar, sluta med det. Har du aldrig trakasserat kan du ändå visa ditt stöd i både sociala medier och verkliga livet. Hjälp till med att ge de artiklar och historier som finns mer synlighet genom att gilla och dela. Säg ifrån och ingrip när du ser någon kvinna bli utsatt, vare sig det rör sig om osakliga kommentarer på jobbet eller tafs på krogen. Prata om saken i din vänskapskrets. Lär dina söner hur man behandlar kvinnor (och människor överlag) med respekt. Och sist men inte minst, skippa allt som heter "men ni kan inte skylla på alla män", "#metoo är löjligt" osv, och säg bara "Det är för jävligt att det fått vara så här så länge, hur kan jag hjälpa till?" i stället. För det är exakt vad det är. För jävligt. Och det är exakt vad det gjort. Pågått för länge. Och det är exakt vad vi behöver nu. Så många som möjligt som backar oss.
 
https://www.youtube.com/watch?v=fGoWLWS4-kU
 
Avslutnings ännu en video som alla borde se. Så, om ni inte ännu sett den, ägna två minuter och fyrtionio sekunder av era liv åt att se på dessa självklarheter, som tyvärr inte alls är självklarheter för alla. 



Anonym


Annars väldigt bra inlägg, men censurera gärna n-ordet. Tycker inte man behöver skriva ut det, inte ens i det här sammanhanget. I övrigt väldigt bra inlägg 👍

Svar: Bra point, ska göra det direkt! Tack!
Daniela Skoglund

Så fruktansvärt bra inlägg, fick typ rysningar. Och videon på slutet alltsåååå, borde ju visas i skolor!

Svar: Oj va glad jag blev av dehär, speciellt när orden kom av språkpolisen och skrivproffset själv! Och håller SÅ med!
Daniela Skoglund

Emma


Bra inlägg! Och grattis till priset ;)
www.emmajarnstrom.com

Svar: Tack och tack!! 😊
Daniela Skoglund

Så himla klockrent inlägg, bravo!! 😊

Svar: Tack så mycket!
Daniela Skoglund

Corinne Grönholm

http://corinnegronholm.com


Bravo vilket bra inlägg!!! Alla borde läsa detta!

Svar: Tack Corinne!!
Daniela Skoglund

SVINBRAAAAA TEXT!!! videon finns också som en svensk version, o håller med om kommentaren här om att den borde visas i alla skolor :)

Svar: Taaaaack!!! Å svenska versionen ha jag missa, tack för infon! Håller med jag också.
Daniela Skoglund

Malin / en gul apelsin

http://engulapelsin.blogspot.com


Superbra inlägg! Tack för det!

Svar: Tack för din kommentar! :)
Daniela Skoglund

Alltså bästa inlägget jag har läst på länge! Så sjukt bra formulerat!

Svar: Åååh tack!
Daniela Skoglund

Man som inte känner sig skyldig


Håller med punkt 3, att lagen borde vara hårdare på de som gör sig skyldiga till sexuellt antastande i vilken form som helst. Håller dock inte med om ett par andra påståenden, och jag vägrar att nånsin känna mig skyldig för saker som andra män gör.

"Hur ofta händer det att en ljushyad person går ut på gatan och hör folk ropa "din vita jävel!" efter sig"
Händer hela tiden på ställen där vita är en minoritet. Det är alltid minoriteterna som diskrimineras. Då majoriteten i Finland är vita, så är det tyvärr så att det är andra än vita som blir utsatta för rasism.

Faktumet att det händer mera till kvinnor tar inte bort från faktumet att det händer till män också. Mitt största problem med hela #metoo hashen är att ni dividerar män och kvinnor. Alla som blir utsatta för sexuellt trakasserande
är offer.

"Men vet du, det att du aldrig klappat någon på rumpan, aldrig tafsat på någon som slocknat och aldrig våldtagit någon, det förändrar inte det faktum hur många män som fortfarande gjort det."
- Gäller denna logik också mellan fredliga, vanliga muslimer och radikala terrorist-muslimer?
"istället för att försöka försvara dig själv och andra män som aldrig trakasserat någon, fokusera istället på hur många män som är skyldiga till alla historier som delats" - Är det för er kvinnor svårt att förstå varför män går på defensiven
då de blir förknippade med såna vidrigheter?
Varför förekommer inte denna attityd mot muslimer som inte gjort och aldrig kommer göra något så hemskt?De är lika oskyldiga till terrorism som män som aldrig trakasserat är oskyldiga till sexuellt trakasserande

Håller inte med om att inget händer av att anmäla.
Anklagelser om sexuella trakasserier är OTROLIGT seriösa. Endast ett rykte om något sådant kan lätt förstöra någons liv. Och det kommer från en som tycker att de som gjort sig skyldiga ska ha sina liv förstörda.

Allt det sagt, så tycker jag att #metoo har haft positiv inverkan på samhället, speciellt då det underlättat för offer att anmäla.

Svar: Hej,
när jag läser din kommentar känns det lite som att du läst de delarna av texten du viljat läsa - jag har både nämnt att det är lika allvarligt då män blir utsatta och att jag förstår att oskyldiga män kan känna sig beskyllda ändå, plus att jag liksom redan har svarat på sådant du säger i din kommentar i inlägget. Så, tänker inte börja upprepa mig nu, när du uppenbarligen inte vill ta åt dig av just de delarna.

Angående det du säger om att anmäla, så är det en skillnad på att anmäla och anklaga, och rykten och lagen. Enligt lagen är sexuella trakasserier inte så allvarligt jämfört med andra brott, så just delen med att anmäla leder sällan någonstans. Hurudan påverkan rykten har är sedan en helt annan sak.
Daniela Skoglund

Alltså <3 <3 vet inte vad jag ska skriva...

Svar: <3
Daniela Skoglund

Anonym


Har du sett att ditt inlägg har delats på bloggbevakning? De är ju en vinst i sig! Så glad att din blogg och inlägg lyfts fram :)

Svar: Ja har sett! Åh tack snälla du <3
Daniela Skoglund

Superbra inlägg! Såg att en större svensk blogg vid namn bloggbevakning har tagit upp ditt inlägg också. Måste också säga att jag verkligen gillar din blogg, kikade in på din blogg för några månader sedan och din blogg blev en favorit hos mig direkt :)


I

https://blogg.ng.se/bloggbevakning/2017/12/metoo-i-finland#comments du blev länkad på bloggbevakning :D det är du värd, fantastiskt inlägg 😍

Svar: Jo såg det 😍 tusen tack!
Daniela Skoglund

Så klockrent inlägg! Huvudet på spiken.

Svar: Tack Maria!
Daniela Skoglund

Så bra skrivet! Sammanfattar verkligen allt det viktiga! Tyvärr verkar det ju dock så att så länge vi kvinnor delar och skriver liknande texter så tycks männen ändå inte förstå. Tyvärr verkar det som att män själva måste skriva eller dela dessa texter för att andra män ska fatta. Jag skrev själv också på min blogg en lite liknande text som jag ville ha att kunna klistra in i alla mäns kommentarsfält när jag tyckte att de inte förstod metoo/dammenbrister men såklart var det ju kvinnor som tyckte texten var bra, kvinnorna delade den vidare och männen förstod fortfarande inte och fortsatte argumentera emot mig... Jag är så glad att jag i min närhet har åtminstone min pojkvän som delar tex mitt blogginlägg och videor om metoo på sin facebook, det ger mig iaf lite hopp, haha, för annars börjar jag nog känna mig ganska hopplös då männen inte tycks förstå hur man än sakligt försöker förklara för dem. Suck.

Svar: Ja, men den här gången har det faktiskt kommit både gillningar, delningar och positiva kommentarer av män också! Glatt överraskad!
Daniela Skoglund

Åsa


Så bra skrivet, Daniela!! Detta borde alla män och pojkar läsa. Tack!

Svar: Tack Åsa!!
Daniela Skoglund

Anonym


Tack för ett otroligt viktigt och välskrivet inlägg!! Hade så väntat på att du skulle skriva om detta viktiga ämne. :)

Svar: Tack, så glad att du gillar och inte blev besviken!
Daniela Skoglund

Paula


AMEN!

Svar: 🙏🏻
Daniela Skoglund

Otroligt bra inlägg, TACK för att du skrev det. Länkar direkt detta inlägget på min blogg, alla borde läsa det. Du är jättepedagogisk och skriver otroligt bra. Ännu en gång, TACK.

Svar: Åh tack, vilken fin komplimang!
Daniela Skoglund

Tobias Lindkvist

http://sjokapten.blogg.se/


Otroligt bra inlägg! Håller med om varenda ord! Allt så sant och verkligen träffamde.

Svar: Tack så mycket! Kul att få höra positiv feedback av en man också.
Daniela Skoglund

Vilket bra inlägg! Så klockrent. :-)

Svar: Tack!
Daniela Skoglund

Emma Olsson Thorell

http://emmaothorell.blogg.se/


Jättebra inlägg! Fler sådana här behövs! Jag försöker också skriva sånt här, men det kan ibland vara svårt att komma ihåg att få med allt, så att ta det steg för steg så här är asbra! Lättare för alla MRA att följa klart och tydligt vad det är en säger ;)

Svar: Tack! Jo det var verkligen svårt att få med allt jag ville utan att det skulle bli för långt, så förstår dig.
Daniela Skoglund

GeorgVanHalen

http://georg.blogg.se


Bra inlägg. Tar upp flera exempel och svarar på flera frågor som går ihop på ett snyggt sätt.

Senaste tiden har gruppvåldtäkterna i Malmö diskuterats och även #Metoo, men sällan ihop. Jag förstår att det inte är exakt samma sak. Men är inte målet desamma? Att få folk att sluta våldta/tafsa/kränka och se till att folk som gör det faktiskt straffas? Oavsett om det är att man spanar in flickorna efter handbollsträningen som lärare, en kille som droger på krogen eller gruppvåldtäkterna?

För mig är pratet om "patriarkatet" lite lummigt för ingen påstår sig vara den av det även om det är solklart att det existerar. Hur når man dessa individer? Nu har media fått fram Fredrik Virtanen, Martin Timell m.fl. och det är bra ifall dom är skyldiga (påstår inte att dom är oskyldiga, men om någon skulle vara det)... Men övriga som är skyldiga till diverse hemskheter? Hur får man dessa att sluta? Hur ger man dom ett passande straff?

Nu har #Metoo nått fram, men vad är nästa steg? :)

Svar: Ja, jag ser i alla fall målet som det samma. Vad jag hoppas på som nästa steg, är t.ex. Förändringar i allt från lagen till folks attityder gällande sexuella trakasserier, så det börjar tas mer på allvar. Större medvetenhet och strängare straff leder hoppeligen till mindre trakasserier. Tack för din kommentar!
Daniela Skoglund

matildanelly.blogg.se

http://matildanelly.blogg.se/


Så viktigt inlägg!!

Svar: Tack!
Daniela Skoglund





Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:













Nominerad till Årets blogg & Årets personliga blogg på Galan -16. Framröstad till Årets blivande stjärnskott hos blogg.se -17. Skrivs av en 25-årig färgstark finlandssvensk Helsingfors- och Vasabo, som kännetecknas av långt blondt hår och ett högt skratt. Varmt välkommen till Danielas Dagbok, i denna blogg finns det inte brist på någonting!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com


Senaste inläggen

Dags för frågepodd!
Hakuna Matata Sup Rental - good vibes only
Teatteri & Ilosaarirock
Bo, se, göra och äta i Ljubljana
Resa till Slovenien - därför borde du



Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat · Fest · Filmer & serier · Foton · Frågor & listor · Kärlek . Mat · Musik · Outfits · Resor · Samarbeten & tips · Shopping · Skola & jobb · Text & åsikter · Träning . Veckoslut



Arkiv

2018
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2017
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2016
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2015
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2014
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2013
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2012
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2011
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2010
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·
07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12

2009
06 · 07 · 08 · 09 · 10 · 11 · 12