Nassau - resans största besvikelse

Nassau, ja. Vem hade trott att kryssningens andra och sista stopp, Nassau, det vill säga Bahamas huvudstad, skulle bli resans största (och enda) besvikelse? Inte vi i alla fall, men så blev det faktiskt. Ska berätta mera nedan.

När båten stannade vid Nassau på morgonen, visade väderleksrapporten molnigt, kallt, regnigt och åska. Det var dock endast molnigt när vi steg av båten, så vi försökte hålla humöret uppe, och konstaterade att ifall det inte blir något strandväder, kan vi åtminstone gå omkring och beundra staden, som borde vara ett fint, mysigt, shoppingparadis. Mhmm, nå, så var det ju inte, åtminstone inte enligt våra upplevelser. Så här såg vår dag på Nassau ut:

I samma stund som vi steg igenom denna port, kom det en massa människor emot oss som en flock vilda djur. Jag förstår att människorna här långt lever på turism, men måste säga att jag aldrig upplevt något liknande. Folk skrek åt oss, folk slet i oss och folk följde efter oss - ALLT för att vi skulle välja just deras taxi, åka båt med just deras båt eller köpa något från just deras bord. Även om vi bestämt sa "no thank you, we are going to walk", så gav ingen upp, och det blev till slut så obehagligt att jag nästan var rädd. Niko märkte såklart det, höll hårt i mig och försökte trösta genom att säga att det nog blir bättre när vi kommer ut i centrum.

När vi krigat oss igenom den värsta folkmassan, möttes vi tyvärr av en besvikelse. Shoppinggatan var inget extra, faktum var att där knappt fanns några butiker som intresserade oss, plus att det dessutom var ganska smutsigt. Inte fick vi vara ifred där heller utan folk skrek ständigt åt oss, stannade sina bilar för att försöka övertala oss att stiga på och följde efter oss. Ett par kvinnor kom till och med fram, tog i våra händer och försökte sätta på oss ett par armband, och när jag bestämt sa "no thank you, we are not buying anything", log kvinnorna stort och sa "no, no, it's free, all the turists in the Bahamas gets these". Vi ville fortfarande inte ha några armband, men plötsligt hade vi båda ett runt handleden ändå, och de skulle ha betalt för dem. Alltså jooo.

Plötsligt skymtade vi lite blå himmel, och vi kom fram till att vi skulle försöka göra det här till en bra dag nu och hitta en strand. Att hitta en strand var ändå lättare sagt än gjort, så när vi såg en färja som för åtta dollar skulle ta oss till Bahamas Paradise Island där det skulle var fullt med fina stränder, klev vi ombord. Vi frågade när den skulle avgå, och de sa att den avgår med en halv timmes mellanrum och skulle starta om fem minuter. Nå, verkligheten var ju att båten startade sen när båten var full, det vill säga ca 40 minuter senare.

Båtturen i sig var helt trevlig, och femton minuter senare steg vi i land på Paradise Island, som direkt verkade både mycket lugnare och finare än Nassaus centrum. Humöret steg således direkt, visst hade halva dagen redan gått och visst hade den halvan inte varit speciellt lyckad, men NU skulle det vända. Vi frågade var vi kunde hitta en strand, och började sedan gå åt det hållet.

Vi gick förbi lyxhotellet Atlantis, längs en mysig gata och förbi en massa gulliga hus, och vi konstaterade att Paradise Island var riktigt, riktigt fint. Dock konstaterade vi också att vi nu gått ganska länge, och fortfarande inte sett någon strand. Vi frågade flera om vägen och gick och gick och gick, men om vi såg någon strand? Icke.

När vi till slut möttes av denna utsikt jublade båda två, äntligen en STRAND, och WOW vilken vy. Skuttade glatt mot stranden, bara för att snart bli stoppade av en vakt som meddelade att stranden var privat och att vi inte fick vara där. Såklart. Vi frågade vakten vart vi skulle gå för att hitta en strand där vi fick vara, och han sa att vi skulle gå ut till vägen och till höger, så vi gick ut till vägen och till höger. Och sen gick vi. Och gick. Och gick. Om vi möttes av någon strand? Nix. När jag till slut frågade ännu en människa "excuse me, but where is the nearest beach?" och människan pekade åt samma håll därifrån vi KOMMIT, då tänkte jag nog få ett sammanbrott.

Till slut var vi båda så slut, att vi inte kunde annat än sitta ner på en brygga och skratta åt eländet. Vi gick tillbaka till hamnen och väntade på "färjan som avgår med en halv timmes mellanrum", och när färjan äntligen for iväg och vi anlände till Nassaus centrum igen, DÅ FICK VI SYN PÅ EN STRAND. Men vad händer då? Jo, regnet börjar ösa ner.  Där och då ville vi inget hellre än att lämna Nassau och gå ombord på vår kära båt igen, så det var exakt det vi gjorde, trots att vi hade haft två timmar kvar på ön.

Dels kunde man ju inget åt att vädret var så dåligt och dels fick vi ju skylla oss själva som inte på förhand tagit reda på till vilken strand vi skulle, men vi fick ändå så dålig fiilis av själva Nassau, att det nog inte känns som ett ställe vi kommer att återvända till. Dock gör det inte så mycket med tanke på hur jättejättebra vi trivdes på alla andra ställen, det var ju ändå helt väntat att allting inte skulle gå exakt som vi ville när vi ändå var borta i två veckor och skulle besöka så många olika ställen. (Jag vill ännu nämna, att min mening med det här inlägget inte på något sätt är att svartmåla Nassau, utan jag berättar bara om hur vi upplevde stället. Om någon av er också har varit dit, får ni jättegärna berätta hur NI upplevde Nassau!)

Det var hur som helst ungefär det jag hade att säga om kryssningen och Bahamas, till näst ska ni få läsa om vår roadtrip genom Florida, om våra dagar i Orlando, samt om resans största positiva överraskning... Stay tuned!

Johnny%2520Friskil%25E4

Bra att veta i fall man skulle hamna på en kryssning som går till Nassau. Välkomsten i Belize city (vid hamnen/kryssningsterminalen) var lite av samma, men när man väl tagit sig förbi alla män som bad en dra åt helvete därför att man inte åkte deras taxi, då var det rätt okej.

Svar: Jobbigt när det ska vara så direkt man stiger av båten...
Daniela

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut