Madeira guide - se och göra i Funchal

Välkomna till min Madeira Guide!

Drömmer du om en solsemester inom Europas gränser, men har tröttnat på ställen som Grekland och Spanien och känner att du behöver något lite mer... intressant? Spännande? Annorlunda? Då är den lilla ön vid Afrikas kust rätt ställe för dig. Jag spenderade en alldeles fantastisk vecka på Madeira tillsammans med mina föräldrar och min pojkvän, och känner att jag verkligen vill dela med mig av mina bästa tips. Det är nämligen inte ofta jag blivit så här imponerad av ett ställe, även om jag rest en del! Så, här kommer mina 13 bästa tips gällande Madeira och Funchal:

1. HYR BIL

Först och främst - hyr en bil. Ön är relativt liten men kan bli svår att upptäcka utan bil, och åker du till Madeira med inställningen att endast hålla dig till Funchal kommer du att gå miste om väldigt mycket. Dock lönar det sig nog inte att sätta sig bakom ratten ifall man inte är en erfaren kusk, vägarna på Madeira är nämligen milt sagt väldigt utmanande - det bergiga landskapet kombinerat med väldig smala vägar och otroliga branter är inte alltid en lätt match. Lägg ännu till oberäkneliga kor som hoppar fram lite här och där för att attackera bilen, så har du Madeiras vägar i ett nötskal =) Men, låt er inte skrämmas av detta, för det är ABSOLUT värt det att hyra bil! Visst finns det relativt billiga taxin på ön men det räcker ganska länge att ta sig från ställe till ställe på grund av den utmanande omgivningen, och jag skulle åtminstone inte frivilligt sätta mig i någon av bussarna som åker upp och ner för de smala, krokiga och branta bergsvägarna. Såg lite riskabelt ut, om man säger så.

2.  NATURAL SWIMMING POOLS

Natural swimmingpools finns på några ställen på Madeira, och vi valde att besöka de i Porto Moniz. Väldigt glada över det beslutet var vi efteråt, vägen dit från Funchal var helt f-a-n-t-a-s-t-i-s-k och att simma i poolerna var verkligen en väldigt mäktig upplevelse. Lätt värt speciellt med tanke på att inträdet kostade ynka 1,50 euro :) Ett väldigt häftigt sätt att uppleva Atlanten, om man säger så! Dock inget för den som är rädd för fiskar/andra havsdjur, det kryllar nämligen både av krabbor och fiskar i bassängerna.

3. PICO DO ARIEIRO

Är det en sak ni ska göra under er resa är det att åka upp till Pico do Arieiro, Madeiras högsta topp på närmare två kilometer. Bilfärden dit, utsikterna och upplevelserna går verkligen inte att beskriva med ord och bilderna ger verkligheten ingen som helst rättvisa, men ni får kanske en liten liten inblick av vad ni kan vänta er. Man befinner sig liksom ovanför molnen när man väl är framme, helt klart bland det häftigaste jag någonsin varit med om.

4. CR7 MUSEUM

Cristiano Ronaldo är ju hemma från Madeira, och inte nog med att flygfältet fått sitt namn efter honom, det finns även ett helt museum tillägnat honom i Funchal. Även om muséet visuellt var väldigt fint tyckte jag rent utsagt att det var mest tråkigt, men för fotbollsintresserade (vi hade två sådana typer med oss) är det säkert värt ett besök. Inträdet kostar fem euro, så tycker man att det är en flopp är det ju inte hela världen heller.

5. MADEIRA BOTANICAL GARDEN

Madeira är ju känt för sina fina trädgårdar, så visst blev det ett besök till den botaniska trädgården för oss också. Vacker och mångsidig park (och då var det inte ens högsäsong när vi var där, lär vara ännu vackrare på somrarna) med härlig utsikt över Funchal. Här kan man lätt spendera några timmar!

6. FUNCHAL CABLE CAR TILL MONTE

Befinner ni er i den botaniska trädgården kan ni passa på att samtidigt ta den berömda linbanan upp till byn Monte. I Funchal finns det två linbanor, och en av dem (den kortare) startar precis från parken. Dessa linbanor går VÄLDIGT högt ovanför marken så jag med min höjdrädsla var så illamående före att jag ett tag trodde jag inte skulle våga/klara av att stiga ombord, men är väldigt glad över att jag sen vågade, för WOW vilken upplevelse! Än en gång ger bilderna verkligheten ingen rättvisa, men detta var verkligen något alldeles extra. Dessutom kändes själva färden väldigt trygg, jag var rädd för att det skulle vingla med tanke på hur hårt det kunde blåsa uppe i bergen, men turen var hur stabil som helst, så det var väldigt skönt. Inträde till parken kombinerat med linbanans tur och returbiljett kostade omkring 15 euro, om jag inte minns helt fel!

7. PONTA DO FURADO

En dag bilade vi östra delen av ön, och det var minsann en upplevelse det också! Där möttes vi av ett helt annorlunda klimat (påminde om en öken), riktig blått hav, stora klippor, vandringsleder och en svart strand. Hade vi haft bättre vandringskläder och hade det inte varit så varmt så hade vi allihopa nog säkert gärna gått en vandringsled här, när vi väl såg den speciella miljön.

8. DELFIN- OCH VALSAFARI

Att åka ut med båt för att se vilda delfiner och valar måste väl ändå vara en av de populäraste att-göra-sakerna på Madeira. Läste på förhand att chansen att åka på en sådan safari och inte se något av djuren var ytterst osannolikt, och redan från flyget såg vi hur delfinerna hoppade omkring i vattnet! Något som fortfarande harmar mig väldigt mycket var att vi före resan bokat en delfinsafari med ett mindre företag som fått helt fantastiska recensioner på Tripadvisor (med dem skulle man bland annat få hoppa i havet och simma med delfinerna om tillfället var passligt!), men de avbokade tyvärr turen i sista sekund, vilket innebar att vi snabbt fick komma på en nödlösning för att inte missa detta. Vi åkte således med ett större företag (VMT) och en större båt (Katamaran) från Funchal centrum, och visst var upplevelsen väldigt speciell och minnesvärd, men tror det hade varit helt annorlunda med ett mindre företag. Tyvärr var det också ganska blåsigt just den dagen vi åkte ut vilket gjorde att synligheten var mycket sämre, och inga delfiner ville visa sig. Däremot fick vi se sammanlagt fem valar (!!!), vilket ännu känns ganska overkligt. Tror liksom inte att jag har fattat att jag har befunnit mig ute på Atlanten och kollat på vilda valar som simmat omkring. Coolt!

9. MATEN

Jag tror inte att jag någosin varit lika nöjd med maten som jag var på Madeira. 7/7 dagar åt vi fruktansvärt god mat alla var nöjda med (till och med matkritikern nummer ett, det vill säga Niko), måste vara någon form av rekord! Dessutom var maten betydligt billigare än i Finland, på flera ställen bjöds det t.ex. på bra tre-rätters för sammanlagt 9,90. Inte illa! Vår absoluta favoritrestaurang under resan var Taxiko, men kan även väldigt varmt rekommendera La Paella som serverade sjukt goda biffar, samt Granny's House Madeira Cuisine som inte bara serverade fantastisk utsikt, utan även de godaste pizzorna vi någonsin ätit.

10. CABO GIRAO

Utsiktsplatsen Cabo Girao är även en plats värd att besöka! Över 500 meter ovanför havet med ett golv gjort av glas får man både en fantastiskt vacker och skrämmande utsikt över havet - det var minsann med väldigt skakiga ben jag gick ut på plattan. Och ja, även här kunde man se gott om delfiner hoppa omkring i havet - SOM jag hade viljat hoppa i en båt och åka ut dit. Synd bara att 1) Det hade varit omöjligt att ta sig ner för den branta klippan, och 2) Det fanns ingen båt. Annars bra idé =)

11. SHOPPINGEN

Under resan besökte vi två köpcenter, Forum Madeira och La Vie. Av dessa två var Forum Madeira min absoluta favorit, inte bara för att där fanns så gott som alla mina favoritbutiker (Zara, Stradivarius, Pull & Bear, Bershka, osv), utan också för att det kändes både fräscht och annorlunda. Fyndade en massa kiva, ska visa i ett annat inlägg sen! Gällande shoppingen måste jag också inflika att jag ALDRIG förr fått vara så ifred när jag shoppat utomlands - vi kunde gå in i de turistigaste turistbutikerna och ändå inte bli attackerad av försäljare. Det ni!

12. BOENDE

Vi bodde på fyrstjärniga Four Views Monumental i Lido, och hade nog inte kunnat vara mycket nöjdare med hotellet. Otroligt vacker utsikt, bästa hotellfrukosten någonsin (skumpa ingick dessutom!), väldigt sköna sängar, stort och fräscht gym, gratis parkeringshall, toppen service, egna balkonger i rummet, bra underhållning (vi spelade pingis/biljard nästan alla kvällar), trevlig takterrass, två pooler, lugnt och skönt område, och så vidare, och så vidare. Helt enkelt inget att klaga på. Rekommenderar varmt!

13. VÄDRET

Som trettonde och sista punkt vill jag ännu slänga in några ord om vädret. Vi blev väldigt skrämda när väderleksrapporten lovade regn som gott som hela veckan före vi åkte, men väl på plats fick vi snabbt lära oss att inte lita på väderleksrapporten när det gäller Madeira. En ö mitt på Atlanten utanför Afrikas kust full av höga berg = vädret ändrar snabbt. Väldigt snabbt. Vi hade det varmt och skönt hela veckan (ca 23-25 grader), men man kunde aldrig lita på vad man skulle vänta sig av vädret, och vädret kunde variera som natt och dag beroende på var på ön man befann sig. I ena sekunden blåste det väldigt hårt, i nästa sekund sken solen och det var vindstilla, och plötsligt kom en kort regnskur. Så, det enda lilla minuset jag har att ge Madeira är väl det väldigt oberäkneliga vädret. Å andra sidan är det ju positivt på det sättet att man inte behöver vara rädd för regn hela veckan, i och med att vädret totaländrar med typ en timmes mellanrum =)

& Det var mina 13 bästa Madeira tips och vår resa i ett nötskal det! Kunde som sagt inte vara mycket nöjdare. Så många fina minnen och häftiga upplevelser rikare nu. Att resa är bäst.

lillemmish - MODE

Vilka fina bilder =)

ha en underbar dag
kramis

Svar: Kul om du gillar, det samma! :)
Daniela Skoglund

Wow, va e sir fint ut! :) Låter som att ni haft en bra resa, va rolit! :)

Svar: De va helt fantastiskt, så glad!

Cabo Girao är jag stensäker på att jag också sett, den ena bilden ser nästan på pricken ut som en bild jag minns jag tog därifrån. Var alla mina bilder från Madeira finns idag vet jag dock inte, men jag fick en tydlig minnesbild av ditt foto :D Det där med kor på vägar var vardagsmat ute i australiensiska bushen med, vi var ruskigt nära att krocka med en i hög fart en gång -.-

Svar: Ja, det kan jag tänka mig, lär vara en rätt berömd utsiktsplats på Madeira 😊 och oj, vem hade kunnat tro att kor kunde vara en sådan trafikfara!
Daniela Skoglund

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut