Jaga Vatten - min recension

- Inlägget innehåller en adlink, märkt med * -

Vårens mest omtalade bok i svenskfinland måste ju utan tvekan vara Ellen Strömbergs debut Jaga Vatten. Att Ellen är trevlig vet jag redan, och att Ellen är duktig på att skriva blogg vet jag också (den jävlen snodde ju titeln "Årets blogg" av mig på Galan 2016) (hehe lol), men om hon kan skriva böcker? Bra böcker? Det tog jag reda på under vår resa till Bulgarien, då jag traskade ner till poolen med Jaga Vatten under armen.

Poolvatten och Jaga Vatten, som ni kan köpa på Adlibris HÄR*. Jaga Vatten, alltså, poolvattnet får ni skaffa någon annanstans.

"Fan, jag kommer inte tycka om den", sa jag oroligt åt Niko efter att ha läst i några minuter. Orsak? Jag märkte att den hoppade i tiden. Jag har så fruktansvärt svårt för böcker som ej följer någon kronologisk ordning (speciellt om variationen på kapitlens längd är stor), att jag nästan blev skräckslagen när jag insåg att Jaga Vatten bestod av kapitel som kunde variera från några sidor till endast ett par stycken, OCH dessutom ena sidan kunde handla om något som hänt i barndomen, till att nästa sida handla om något som hände 15 år senare. Nej, nej, nej. Det var ju inte så här det skulle gå, jag skulle ju älska den. "VAD ska jag göra, nu har jag ju fått boken av Ellen och allt, och så vet jag inte ens om jag kommer vilja läsa den till slut?!" fortsatte jag, och Niko svarade "Ta det lugnt nu Danne, du har ju nyss börjat, ge den en ordentlig chans nu och läs vidare". Så, det gjorde jag. Och sisådär två timmar senare, hade jag läst ut den.

Skulle jag försöka lägga ord på vad jag kände när jag stängde boken, skulle jag nog säga chockad. Chockad över att Jaga Vatten inte liknade något jag någonsin läst förut (och då har jag läst MÅNGA böcker). Chockad över hur rak och brutalt ärlig boken var. Chockad över hur en bok jag trodde jag knappt skulle orka läsa, visade sig vara en sådan bladvändare. Chockad över hur mycket jag kände medan jag läste (beundran, avsky, ilska, glädje, irritation, hopp och allt där emellan). Chockad över hur man samtidigt kan älska en bok, men ändå hata så mycket av det som sker i handlingen. Chockad över hur meningar jag själv inte skulle få ihop hur jag än skulle försöka, kändes så självklara i denna bok. Chockad över hur Ellen på ett så genialiskt sätt lyckats måla upp så äkta personer och knyta ihop en historia som handlar om så mycket mer än två vänner. Och, framför allt - chockad över att någon som redan är så himla bra på att skriva blogg, kan vara ännu bättre på att skriva bok

Det finns några saker gällande Jaga Vatten det inte råder några tvivel om. För det första, råder det inga tvivel om att färgerna på pärmbilden är de snyggaste möjliga - rosa och blå är mina favoritfärger, och de två tillsammans gör nog en förbaskat snygg kombination! För det andra, råder det inga tvivel om att Jaga Vatten är en väldigt modig bok - det är knappast helt okomplicerat att skriva så här öppet, rått och ärligt om ungdomar som växer upp i en liten by (speciellt inte med tanke på att författaren själv vuxit upp i en liten by och man således kan anta att boken åtminstone till viss del är inspirerad av verklighetsbaserade händelser?), men Ellen vågar, och Ellen gör det bra. Jaga Vatten kanske känns som en liten käftsmäll för dem som vill blunda för den verkligheten som är många ungdomars liv, men det är en bra käftsmäll i så fall - böcker behöver inte alltid fungera som verklighetsflykt, utan ibland kan de vara viktiga ögonöppnare också. Så, sist men inte minst, råder det inga tvivel om att Jaga Vatten bara är början på något riktigt, riktigt viktigt och stort, det är jag helt säker på. Kan ej säga annat än att bra jobbat Ellen, du kommer gå långt!

Psssst... Du kanske också vill läsa:
Recension: "Vad heter ångest på spanska?"
Blå Villan av Eva Frantz

Corinne Grönholm

Har också lite svårt för böcker som hoppar väldigt mycket. Dock verkar ju Ellens bok väldigt bra baserat på din recension så ska absolut ge den en chans! :)

Svar: Absoluuut värd en chans!
Daniela Skoglund

Åh, blev riktigt sugen på att läsa Ellens bok nu!! :)

Svar: Ja men gör det! :)
Daniela Skoglund

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut

Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·