Se och göra i Montenegro - mina bästa tips

Jag är hemma igen efter en helt fantastisk resa till Montenegro. Funderade länge i flyget igår hur jag bäst skulle sammanställa denna fina vecka jag och min familj fått uppleva på bloggen, och kom till slut fram till att jag kanske kunde lista resans bästa upplevelser. Liksom skapa en egen liten reseguide - Montenegro är trots allt rätt litet, så vi hann med ganska mycket under våra sju dagar i det här otroligt vackra och spännande landet. Hoppas ni gillar idén - vi kör!

MIN MONTENEGRO-GUIDE:

BOENDE

Vi flög till Tivat, men valde att bo i Budva - dels på grund av att staden verkade trevlig, dels för att det var ganska passligt avstånd från Budva till alla städer och sevärdheter vi ville se under resan. Så, Budva blev det, och hotellet vi bodde på hette Chill & Go. Det är sällan hotellet ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild, men så var det verkligen här - otroligt stora och fräscha rum (eller ja, lägenheter), rent och fräscht poolområde, balkonger med väldigt vacker utsikt, trevlig personal och ett riktigt bra läge + gratis wifi och parkering på det för ett ytterst rimligt pris. Det enda vi i princip hade att klaga på var frukosten, som visserligen ingick i priset, men serverades till rummet och således inte gav en valmöjligheten att själv välja vad man ville äta. Men annars, 10/10 poäng! (Inser nu att bilden ovan ser aningen iscensatt ut, men sanningen är faktiskt att jag pga värmen hellre satt och läste i poolen än i solstolen)

BUDVA OLD TOWN

När resten av mina medresenärer meddelade att de gärna ville se gamla stan var jag först lite skeptisk, liksom, gamla stan, har man inte redan sett det i sisådär hundra olika städer och konstaterat att det alltid ser likadant ut? Men, hängde (såklart) med ändå, och fick bli riktigt positivt överraskad - det var på den nivån att den dagen helt otippat blev en av resans bästa. Stämningen i Budva Old Town var något alldeles extra, och utsikten från muren man kunde klättra upp på var helt otrolig. Stället var dessutom fullproppat av övermysiga restauranger, och när vi hade ätit klart hoppade vi i havet från Old Town Beach. Gamla stan i Budva - verklighen värt ett besök! Gillade stället ännu mer än t.ex. Gamla stan i Stockholm, Tallinn och Split.

VINPROVNING I SAVINA WINERY

Så har vi kommit fram till resans bästa upplevelse! Jag hade länge drömt om att få gå på vinprovning på en vingård, och på denna resa blev den drömmen sann. En dag bilade (och färjade) vi nämligen till Savina Winery, en vingård i Herceg Novi, och om jag sa att utsikten från Budva Old Town var vacker, var det nästan så man tuppade av då man anlände till Savina Winery. Efter en riktigt intressant rundtur i vingården fick vi med andra ord dricka de olika vinerna (vi blev serverade både rosé, vitt vin, rött vin och Rakija) och äta deras lokala delikatesser till den mest fantastiska utsikten någonsin, och ja, vinerna var bland de godaste vinerna jag smakat. Allt var så noga uttänkt och bra ordnat, verkligen en av mina allra bästa reseupplevelser! Det kändes som att jag hade kunnat stanna kvar för evigt, men när jag efter några timmar och några glas nådde den punkt att jag sa "mamma, ta en bild på mig när jag sitter här bland vinbuskarna" och tyckte det var typ min bästa idé någonsin, ja då var det nog ändå dags att lämna vingården och börja åka tillbaka till Budva :D

RESTAURANGTIPS

Ingen bra resa utan god mat, eller hur? Vi åt supergod mat under hela veckan (eller ja, första dagen blev vi serverade ett par halväckliga portionert, men annars), och maten var förvånansvärt billig! En middag för fem personer som innehöll huvurätter + dryck för alla landade liksom oftast på 50-60 euro, och då serverades maten dessutom i stora och bra portioner. Längs strandpromenaden i Budva finns det flera bra alternativ, men jag skulle också vilja lyfta fram Vivaldi i Budva, Olive i Sveti Stefan, Belveder i Cetinje, Galerija i Kotor och Disney i Budva. I Vivaldi åt jag den godaste pastan jag ätit i hela mitt liv, Olive bjöd på både fantastisk utsikt och service + enorma och goda sallader och toasts, Belveder var en mysig restaurang uppe i bergen där de tog otroligt väl hand om oss (lita på servitörens rekommendationer!), Galerija bjöd på resans bästa kött och kyckling och Disneys hajpade pizzor var inte hajpade i onödan.

SVETI STEFAN BEACH

Sveti Stefan besökte vi, passligt nog, under en av resans svettigaste dagar (har för mig att det var omkring 40 grader den dagen). Bara roadtripen dit från Budva var en upplevelse i sig tack vare den fina utsikten och flera bra utsiktsplatser på vägen, och stranden var nog den bästa stranden vi besökt under hela resan. Själva ön sägs vara den mest fotade platsen i Montenegro, och det förvånar mig inte ett dugg - den ser liksom inte ens verklig ut. Helt som taget från någon saga.

LIPA CAVE

En dag bilade vi till Cetinje för att besöka Lipa Cave, en grotta som ligger uppe i Bergen. Biljetten kostade ca 10 euro per man och innehöll en tåg liten tågutfärd + en ca 45 minuters guidad tur i grottan, och det var turen nog verkligen värd! Jag hade aldrig varit inne i någon "ordentlig" grotta förut så redan det var intressant och turen i grottan var riktigt häftig, men så njöt jag också så tusans av att det bara var 10 grader där inne :D Hörde att någon klagade på att de frös, men efter att ha spenderat flera dagar i gassande sol tyckte jag en kall och mörk grotta var rena rama drömmen!

KOTOR BAY - CAPTAIN IVAN BOAT TOUR

Ett av resans bästa beslut var helt klart att åka på en privat båttur i Kotor Bay, för oj vilken dag vi fick! Redan då vi bokade resan var det helt klart att vi ville se Kotor och uppleva Kotor Bay, och efter att ha googlat runt lite, konstaterade jag att flest verkade rekommendera att man gör det per båt. Så, för ungefär en månad sen kontaktade jag kapten Ivan efter att ha sett dessa betyg på Tripadvisor, och bokade in en 5-timmar båttur åt oss som han ordnade helt enligt våra önskemål. På torsdag klockan 15 välkomnades vi således av Ivan och steg på hans båt, och klockan 20 återvände vi till hamnen efter flera timmar av sightseeing, snorkling, cliff jumping, fiske och bra diskussioner. Har nog aldrig tidigare mött någon lika bra, hjärtlig och kunnig guide som Ivan, och man märkte verkligen att han brinner för sitt jobb och ville ge oss den bästa möjliga dagen. Till och med Alexander, som varken är speciellt lättimponerad eller reseintresserad, sa att han vill stanna på Ivans båt och sommarjobba med honom hela sommaren - då vet ni!

NATIONALPARKEN LOVCÉN

Åker man till Montenegro känns det nästan obligatoriskt att gå ens en liten promenad i bergen, så, en dag ställde vi in navigatorn på nationalparken Lovcéns topp och bilade iväg. Vägen var förvånansvärt bra och resan gick förvånansvärt smärtfritt med tanke på att vi ändå skulle köra upp till 1500 meters höjd (betydligt bättre vägar än om man t.ex. jämför med när vi skulle upp till Pico do Arieiro på Madeira), och sisådär en timme senare var vi framme. Betalade en liten peng för att få inträde till parken, och sen var det bara att börja traska. Det första vi möttes av var närmare 500 trappsteg och den fysiska ansträngningen kan nog jämföras med ett pass bodyattack i 30 graders värme, men nåja, upp till toppen kom vi, och när man väl såg utsikten kunde man ju nog inte annat än konstatera att det var värt allt flåsande gånger tusen. Även om bilderna inte ger verkligheten någon rättvisa, tänkte jag ändå låta bilderna tala för sig här.

UTELIV

En kväll fick jag och Niko ställa upp som barnvakt (:DDDD) när Alexander ville ut och festa, och det inte kändes som bästa möjliga alternativ att han skulle bege sig ut ensam. Så, gamlingarna följde med Ollis-kungen till "bargatan", och tror vi besökte sammanlagt 3-4 klubbar den kvällen. I de två första var det så hög musik att jag, som annars gillar hög musik, fick gå omkring och hålla för öronen för att inte förlora vettet (tror till och med att jag uttalade orden att jag skulle betala vad som helst för ett par öronproppar) (som sagt, gamling), men efter ett tag hittade vi ett par bättre klubbar, och där trivdes vi alla faktiskt riktigt bra tills stängningen närmade sig. Skillnaden var bara att jag och Niko i taxin på vägen hem mest kände "huhhu, nåja, nu behöver vi inte göra det där på ett bra tag igen" medan Alexander glatt tjoade "IMORGON IGEN????".

Blir så glad av den här bilden! ♥

MÅNGA ORSAKER ATT ÄLSKA BALKAN

Summa summarum hade vi, som ni säkert förstått, en riktigt bra och lyckad resa, och jag vågar nu, efter några resor till Balkan, faktiskt påstå att Balkan är mitt favoritresemål. Det finns liksom så många orsaker att älska Balkan - de fantastiska vyerna, naturen och bergen, den korta flygresan, det klara vattnet, avsaknaden av påträngande försäljare, den låga prisnivån, det stora utbudet av aktiviteter, kombinationen av stad och strand, möjligheterna till road trips, och så vidare, och så vidare, och så vidare. Balkan är bäst, helt enkelt! Men, det allra bästa med denna resa var inte att jag fick spendera ännu en vecka på Balkan, utan det var såklart att jag fick spendera en hel vecka med alla mina bästaste bästa människor. Så glad över att vi fick uppleva denna resa tillsammans.

Är du intresserad av att resa till Balkan? Kolla då också in;

Malin

Jee, kiva att läsa! Tack för tipsen. Ska dit om en vecka! 😁

Svar: Vad passligt! Kul om du gillade & trevlig resa 😍
Daniela Skoglund

Man blir ju sååå sugen på att resa!!

Svar: Och jag längtar redan efter nästa gång jag kan åka iväg 😅

Ååh vilken härlig resa ni verkar ha haft! Ska erkänna att Montenegro hittills inte har lockat mig som resmål men nu blev jag ju nog lite sugen på det :D

Svar: Joo alltså de va verkligen ett jättejättebra resemål! 😍
Daniela Skoglund

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut