Fem serier jag gett en chans på sistone
Stämplad / Skitten Snø (7,4 på IMDb)
Jag förknippar fortfarande NRK starkt med succéserien Skam, så när jag såg att en ny NRK-serie dykt upp på Yle Arenan, var jag inte sen med att trycka på play. Kan inte påstå att Skitten Snø skulle vara lika fantastisk som Skam (trots att en Skam-skådis faktiskt har en av huvudrollerna), men att norskarna kan sina serier, det bevisas nog än en gång. Liksom, först Skam, sen Frikjent, sen Hjem til Jul, sen Exit och nu denna - en serie som handlar om sexuella övergrepp och problematiken och skammen kring det. Sumera, en ung tjej som ursprungligen är från Pakistan, blir våldtagen av en man hon känner från jobbsammanhang, och sedan följer en rad av händelser då hennes vänner försöker hjälpa henne och sätta dit mannen samtidigt som Sumera vill hålla allt hemligt från sin familj. Serien består av åtta avsnitt, eller ja, åtta välgjorda och spännande avsnitt, och jag tyckte den var väldigt sevärd. Riktigt bra skådespelarinsatser också!
Ragnarok (7,5 på IMDb)
...och nu kom jag på att Ragnarok faktiskt också är en norsk serie, men den är nog ett norskt undantag, för den var så urbota dålig och löjlig att jag inte såg mer än ett par avsnitt - tyckte den var så skrattretande att jag inte kunde ta den på allvar i fem sekunder, ens :D Niko såg den dock till slut och tyckte den var riktigt bra, så även om den var ett bottennapp enligt mig, kan det hända att du gillar den om du har liknande smak som Niko och tycker om övernaturliga serier/filmer i stil med Stranger Things, Harry Potter osv. I så fall hittar du den på Netflix - förbered dig på allt från människor med superkrafter till märkliga varulvar, lol.
Locked Up / Vis a vis (8,3 på IMDb)
Först två norska serier och sedan en spansk serie - värst vad internationella vi var här, då. Locked Up hade jag nog inte gett en chans om det inte vore för Casa de Papel - den serien fick mig verkligen att öppna ögonen för spaska serier och filmer också, samtidigt som den fungerade som en introduktion till det spanska språket. Var dock ganska skeptiskt mot Locked Up (eller Vis a vis, som den egentligen heter) eftersom den är en fängelseserie, och jag inte alls fastnade för den megahajpade fängelseserien Orange is the New Black. Och visst, vissa likheter har Locked Up och OITNB nog, men överlag har jag gillat Locked Up betydligt mer. Är liiiite tveksam på om jag kommer orka se alla fyra säsonger (är fortfarande på första), tycker nämligen det lätt blir lite enformigt när typ alla händelser utspelar sig i fängelsemiljö, men ett par säsonger blir det säkert åtminstone! Finns på Netflix.
Love is Blind (5,8 på IMDb)
Direkt Love is Blind dök upp på Netflix framsida kände jag att den säkert är en sådan serie jag kommer att älska att hata och hata att älska, och nu, ett par avsnitt senare, kan jag ju konstatera att jag hade ganska rätt. Å ena sidan har jag så mycket kritik åt programmet att jag inte ens vet var jag borde börja, men å andra sidan vet jag också att jag med högsta sannolikhet kommer fastna totalt och följa serien slaviskt ända till slut. Mitt nya guilty pleasure, helt enkelt :D Känns typ som en mix av Married at First Sight och The Circle - då vet ni ungefär vad ni har att vänta er!
Tunn is / Thin Ice (5,7 på IMDb)
Och sist men inte minst har vi Cmores nya satsning Tunn Is, som enligt IMDb är sämst av dessa fem, men enligt mig bäst av dessa fem - kärringen mot strömmen här hejjj 🙋🏼♀️ Nä men fattar inte hur denna har fått så dåligt betyg, jag tycker den är jättebra? Liksom jättejättebra? Spännande, annorlunda, oförutsägbar och lärorik? Med superbra skådisar? I intressant miljö? What's not to like? Som sagt, fattar ej. Nya avsnitt kommer ut idag, så ikväll blir det seriemys för hela slanten - GISSA vem som har längtat hela veckan!
Julia
Tack för tips! 😊
Svar:
Daniela Skoglund
Tack för tips - är sjukskriven efter en operation så jag har all tid i världen!
Svar:
Daniela Skoglund