Recension: "Vad heter ångest på spanska?"

- Boken är ett recensionsexemplar från Förlaget & inlägget innehåller reklamlänk -

För ganska exakt tre år sedan gick jag på en bloggträff i Helsingfors, och där träffade jag Kugge för första gången. Hon berättade att hon hade påbörjat skrivandet av en roman, och jag som älskar att läsa blev såklart nyfiken och frågade lite mer om boken. Kugge berättade kort om vad den handlade om och hur det var att skriva en bok för första gången, och jag tyckte allt lät så intressant att jag klickade in mig på hennes blogg efteråt för att få läsa mer om hennes skrivande. Ända sen den dagen har jag regelbundet följt hennes skrivprocess genom hennes blogg, och nu, tre år senare, har boken hon pratade om den där dagen på Café Ekberg, plötsligt blivit utgiven. "Vad heter ångest på spanska?" heter Michaela von Kügelgens debutroman, och jag har äntligen fått läsa den

Ska vi börja med att diskutera bokens omslag, som annars kan vara det snyggaste bokomslaget jag någonsin skådat? Brukar vanligtvis inte ägna så mycket uppmärksamhet åt hur böckers omslag ser ut, men det här omslaget fångade min blick direkt, och jag har beundrat det många, många gånger sen dess. Nästan så att man skulle behöva ha den framme som prydnad alltså! Och titeln, "Vad heter ångest på spanska?", den är nog nästan lika imponerande som själva omslaget. Snyggt omslag och intresseväckande titel, check check - första intrycket får med andra ord mycket väl godkänt av mig. Med ett snyggt omslag och en intresseväckande titel kommer man ändå inte speciellt långt ifall storyn inte är bra, så låt oss gå över till det viktigaste - innehållet.

Att börja läsa en bok efter att man följt med skrivprocessen så länge kändes väldigt spännande, och jag märkte att jag nästan var nervös  när jag började läsa. Skulle boken leva upp till alla förväntningar jag byggt upp under alla år? Skulle storyn leva upp till det snygga omslaget och den intresseväckande titeln? Trots att jag följt med processen via en blogg, hade jag ju ingen aning vad jag skulle vänta mig egentligen. Visst lät boken intressant på basis av beskrivningen på baksidan och visst har det lilla Kugge avslöjat på sin blogg också varit intressant, men tänk om jag ändå inte alls skulle gilla den, och efteråt bli tvungen att skriva en recension med negativ klang och göra Michaela ledsen? Hjälppp.

Nå, jag kan genast lugna ner er med att säga, att jag var nervös i onödan, trots att jag märkte att jag läste boken med väldigt kritiska ögon. Granskade och analyserade liksom allt från styckesindelning och ordval till personbeskrivningar och hur jag kände medan jag läste mycket mer än vanligt, säkert just på grund av att jag vet vem författaren är och fått följa med processen i flera år. Hur som helst, boken börjar med ord och inga visor, och man blir inbjuden i handlingen direkt på ett sätt jag verkligen gillar - orkar sällan läsa böcker där det räcker länge före boken "kommer igång", om ni förstår hur jag menar. Här befinner vi oss i Ecuador genast från start, och snabbt får man också veta varför Erika är i Ecuador och hur det är att vara i Ecuador (på tal om att befinna sig i Ecuador känns det som att jag faktiskt varit där efter att ha läst boken - beskrivningen av miljön och stämningen i Ecuador är verkligen imponerande i boken!).

Även om handlingen fångade mitt intresse direkt, kan jag ändå erkänna att jag efter ungefär femtio sidor blev lite orolig över att boken inte skulle bjuda på några större desto överraskningar. "Neeeej, inte är det här väl en sån där bok där jag redan nu kan räkna ut allt som händer", hann jag redan tänka, men jag hade till min lättnad fel. Riktigt fel. För handlingen tar flera oväntade svängar, och efter varje oväntade sväng, märkte jag att jag levde mig in i storyn allt mera - "Varför gjorde hon SÅ?!", "Men HUR ska hon ta sig ur detta?", "Det här KAN ju inte sluta bra!" och "Men hjälp, det där GÅR ju inte att reda ut mera" var några tankar jag läste medan jag vände blad i snabb takt. Efter att ha läst ungefär 70% av boken insåg jag att jag inte hade någon aning om hur allt skulle sluta, och i det skedet var jag så nyfiken att jag blev tvungen att sträckläsa till slutet. Och slutet, det gjorde mig inte besviken, ifall ni undrade. Tvärtom stängde jag boken med ett stort leende.

Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig före jag började läsa, men jag blev riktigt överraskad både över bokens handling, Michaelas sätt att skriva och hur allting slutade. Och när jag säger överraskad, menar jag främst positivt överraskad. Det "negativa" (som egentligen också kan ses som en positiv grej), är väl att det kändes som att allt ibland gick liiite för snabbt framåt, och jag märkte att jag önskade att jag hade fått lära känna Erika och de andra personerna liiiite bättre. Gått lite mer in på djupet helt enkelt. Samtidigt är det ju en positiv sak i den bemärkelsen att jag hade viljat läsa mera, och när boken tog slut insåg jag att jag tyckte den tog slut för snabbt och gärna hade läst en fortsättningsdel, bara för att jag blev så nyfiken på Erika och vad som månne skulle hända i hennes liv till näst. Och det om något är väl en positiv sak, att man verkligen blir nyfiken och intresserad av huvudpersonen! Men, som sagt, lite mer djup och tid för händelserna i boken hade nog inte skadat (och den pyttelilla kritiken, är den enda kritiken jag har att ge).

Summa summarum har jag knappt något ont att säga om varken bokens utseende eller innehåll, utan mest vill jag bara berömma allt från titeln och omslaget till storyn och miljöbeskrivningarna. Att det här är någons debutroman, DET är imponerande. Så, tack för den här läsupplevelsen Michaela - i väntan på din nästa bok!

P.s. Vill du också läsa "Vad heter ångest på spanska?". Då kan du bland annat beställa den från Adlibris för 18,10 euro HÄR (adlink). Frakten är gratis och läsupplevelsen är fantastisk, plus att du får konstverket i form av omslaget på köpet. Kap, om man frågar mig.

Emilia

Har du appen Goodreads? Vore kul att följa dej där! Älskar att se vad andra läser och därmed få tips på kommande böcker att läsa :)

Svar: Har helt glömt att svara på den här kommentaren, förlåt!! Men nej, har inte ens hört om den appen?! Måste bekanta mig asap!
Daniela Skoglund

Oj nu blev jag också lite sugen på att läsa den boken. Har tyvärr inte följt med skrivprocessen så noga, men det verkar vara en bok i min smak, speciellt när jag själv backpackat ensam :)

Svar: Ja, men denna skulle säkert verkligen vara något för dig som är i samma ålder som Erika och också har rest ensam!
Daniela Skoglund

Ska så läsa denna!! Verkar intressant och bra! Och omslaget är verkligen snyggt!! :D

Svar: Jo, tror du skulle gilla den!! :)
Daniela Skoglund

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut

Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·