New York - del ett

TORSDAG:
På torsdagen skjutsade Emppu oss till flygfältet, och först när vi fick våra flygbiljetter till JFK i Stockholm började det kännas som att det verkligen var påriktigt. Vi skulle till USA och nästa gång vi steg ur planet skulle vi befinna oss i New York, galet!
Flygplanet var det största och mäktigaste jag någonsin varit i, vi måste ha varit flera hundra passagerare i planet.
Jag hade ju varit så orolig över hur jag skulle orka sitta stilla på en liten stol i åtta timmar, så jag hade släpat med mig tidningar, anatomiböcker och andra böcker. Alla mina problem löstes när alla passagerare hade en liten skärm framför sig, man kunde nämligen välja mellan en massa olika serier, filmer, spel och så vidare. Så flygresan gick faktiskt jättebra och snabbt, jag repeterade anatomi, såg filmen Interstellar och sov lite, och vips var vi framme.
Nästa stressmoment var köandet på flygfältet. Jag var beredd på att köa i minst två timmar, så dröm om min förvåning när vi gick ut genom flygfältets dörrar endast några minuter efter att vi landat?! Vid första passkontrollen var det liksom endast två killar framför oss, vi behövde svara endast på några frågor och i den andra kön köade vi typ i en minut. Så vi hoppade i en taxi ca 15 minuter efter att vi landat, och befann oss således i hotellet flera timmar tidigare än väntat. Trötta var vi hur som helst så vi somnade nästan direkt, i vår superduper sköna och stora hotellsäng

FREDAG:
Morgonen därpå slog vi båda upp ögonen halv sju på morgonen och var hur pigga som helst, så vi traskade iväg för att äta hotellfrukost. Det var dock den enda morgonen vi åt frukost på hotellet, amerikansk frukost var inte riktigt vår grej... Frukosten bestod nämligen mestadels av söta bakelser och bacon som såg ut att vara stekt i en liter smör, men som tur fanns där lite frukter också.
Sen gick vi upp till takpoolen, som visade sig vara helt fantastisk! Vi hade annars så bra tur med vädret, första dagen var det lite mulet men alla andra dagar sken solen från så gott som molnfri himmel, och temperaturen var omkring 30 grader.
Trots att det var lite mulet så var det ändå varmt, så vi låg i varsin solstol i några timmar samt simmade med jämna mellanrum. Jag hade såklart också med mig en bok, även denna gång fick Jojo Moyes stå för semesterläsningen! Sista brevet av din älskade hette boken jag läste, och jag kan verkligen verkligen rekommendera den.
Att sola och simma på takterassen omgiven av skyskrapor kändes minst sagt häftigt. Hotellets läge var annars nästintill perfekt, vi bodde i Midtown (57th Street) mellan Central Park och Times Square, så trots att området var ganska lugnt, var det nära till allt.
Några timmar senare var der dags att börja utforska staden. Vi gick via Columbus Circle till Broadway, och fortsatte till destinationen:
Century 21. Century 21 är en outlet jag hade läst om på förhand, och på basis av recensionerna var jag beredd på ett råddigt loppisliknande utrymme där man skulle bli tvungen att trängas med en massa människor, men så var fallet nog inte alls! Stället var stort, fräscht och välorganiserat, produkterna var fantastiska och priserna likaså. Där fanns märken som Tommy Hilfiger, Michael Kors, Calvin Klein, Ralph Lauren och så vidare, och sammanlagt spenderade vi säkert timmar i varuhuset. Ingen av oss kom ut tomhänt heller, speciellt Niko hittade massvis  med snygga kläder.
Efter Century 21 gick vi till hotellet och vilade en stund eftersom både kände av jetlagen. När vi hade samlat krafter gick vi ut igen för att utforska andra sidan av staden, och på vägen passerade vi en massa häftiga byggnader, såsom Trump Tower och kyrkan nedan.
Vi shoppade lite kring 5th Avenue och besökte bland annat Niketown och Victoria's Secret. Att hitta vart vi skulle gå var annars lätt som en plätt, Manhattans system med avenyer och gator var så himla logiskt och smart planerat!
Sen styrde vi stegen mot Rockefeller Center, vi hade nämligen bokat biljetter till Top of the Rock. När vi kom in möttes vi av en enorm kristallkrona, och sen fick vi köa en stund innan vi åkte upp i den häftigaste hissen jag någonsin varit i.
Väl uppe kändes det nästan som att jag skulle tappa andanså mäktig var utsikten.
Man kunde gå runt hela varvet och upp till olika våningar, vilket betydde att man hade utsikt över både Empire State Building och Central Park. Det är svårt att beskriva med ord, men utsikten var verkligen något så fantastiskt att jag rekommenderar varenda en kotte att åka upp dit om ni nångång har chansen! Dessutom får man stanna där uppe hur länge man vill, om vi inte hade haft annat program för kvällen hade vi lätt kunnat hänga där tills det blivit mörkt.
Jag, Empire State Building och Niko.
Efter Rockefeller Center gick vi vidare till Times Square, där vi hade bestämt träff med min jobbkompis Suski och hennes man, som passligt nog befann sig i New York samtidigt som vi. Jag och Niko hade inte haft så höga förväntningar när det gällde Times Square, men vi fick minsann bli positivt överraskade, för det var sååå mycket häftigare än vi föreställt oss!
När vi stod där, mitt på Times Square, så insåg jag hur overkligt allt kändes. Vi var verkligen där, vi var verkligen i New York.
Ett besök till gigantiska Disney Store var ett måste :)
Sen avslutade vi dagen med en supertrevlig middag på en mysig restaurang tillsammans med Suski och Henry.

Ja, det var vår första hela dag i New York, och som ni ser var det en riktigt lyckad dag. Det enda jag hade att klaga på var smärtan i mina fötter när vi äntligen anlände till hotellet på kvällen, vi hade gått säkert 15 kilometer under dagens lopp och jag var dum och hade ballernias på mig, så mina skavsår var inte att leka med... Om ni nångång besöker Manhattan är det bekväma skor som gäller, kom ihåg det! Jag skulle uppskatta att vi gick minst 10 kilometer varje dag och resten av dagarna hade jag mina Nike Roshe One's på mig, och då gick det hur bra som helst. Och nu är ni säkert nyfikna på vart vi gick resten av dagarna, men det får ni veta i nästa inlägg ;)

Skogsraah ☾

Åh vad roligt ni måste ha haft det :)

milina.blogg.se

Åh vad kul!!

Svar: Jo det var verkligen roligt!
Daniela

Åhh vill till New York so bad!!

Svar: Det är nog absolut ett ställe man måste besöka nångång!

åh underbara NYC! Längtar tillbaka så sjuuhuukt mycket!

Svar: Förstår dig, ja saknar de redan!
Daniela

Shit va underbart de ser ut!! Jag vill SÅ åka dit nångång! O dedär Century 21 låter ju helt fantastiskt! Önskeinlägg: bilder på kläder som ni båda hitta där :D :D

Svar: Jo, de va nog så värt att fara dit! Å jo de kan ja säkert :D

Underbart :)

Svar: :)

Josäfin Andersson

åhh så mys! Ska själv dit i oktober, största tipset?? :D

Svar: Hmm.. Planera i förväg vad du vill göra och vad du vill se!

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut