Kroatien, dag ett

Då var det dags att börja gå igenom bilderna från resan! Kronologisk ordning blir nog bäst, så vi börjar från första dagen:

Flyget lyfte från Helsingfors tidigt på tisdag morgon, och bara tre timmar senare kunde vi se Kroatien när vi tittade ut genom fönstret. Hann beundra den otroligt vackra utsikten från flyget i några minuter, före vi landade på Splits flygfält.
Som jag redan tidigare nämnde var det en sak som skulle göra denna resa väldigt annorlunda än tidigare resor vi varit på, och det var att vi hade hyrt bil! Vi gjorde det beslutet dels för att vårt hotell låg ganska långt utanför stan, och dels för att vi ville ha friheten att kunna köra vart vi ville, när vi ville. Jag var lite orolig om allt verkligen skulle gå rätt när vi bokade bilen via nätet, men visst väntade den på oss utanför flygfältet när vi kom ut :)
Eftersom vi skulle få checka in först klockan två stannade vi i shoppingcentret Mall of Split på vägen, och vilket shoppingcenter alltså!
Så stort och fräscht, och dessutom innehöll shoppingcentret massvis med bra butiker såsom Stradivarius, Bershka, Zara, Zara Home, Pull & Bear, och så vidare. Shoppingen i Split var något vi annars också blev positivt överraskade av, men mer om det senare!
Någon timme senare påbörjade vi den ungefär 10 kilometer långa bilvägen till vårt hotell som låg i Podstrana. Redan under vägen dit kändes det väldigt rätt i magen, bilen var väldigt lätt att köra och området vi körde till kändes både lugnt och vackert.
När vi svängde in på hotellets parkering föll min haka nästan till marken, så positivt överraskad blev jag! Att hotellområdet ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bilderna, det händer verkligen inte ofta, men denna gång så!!! Jag gick och såg mig omkring med stora ögon och kunde inte förstå att vi skulle få bo på detta fina område resten av resan, oj oj den lyckan hörni! Och bättre blev det...
...vi fick nämligen världens trevligaste bemötande i receptionen, och receptionisten log stort mot oss och berättade att vi skulle få ett rum med ett av hotellets mest fantastiska utsikt! Jag typ sprang in i rummet, och när jag slet upp balkongdörren kunde jag inte låta bli att skrika till av förtjusning när vi möttes av detta:
Bilden ger verkligheten ingen rättvisa, men om jag försöker förklara så såg vi turkost hav så långt ögat kunde nå, vi hade utsikt över hotellets båda pooler, till vänster såg man bergen och till höger sträckte sig strandpromenaden med palmer. Åh...!
Vi gick såklart genast och bekantade oss med hotellområdet, och nedan följer några bilder jag knäppte då:
Ja, som ni säkert ser, så var det helt fantastiskt. Det kändes verkligen som att vi hade hamnat mitt i ett paradis.
I flera dagar hade jag väntat på stunden när jag skulle få lägga mig i en solstol och öppna en bok, och när jag sjönk ner i en av hotellets solstolar i 30 graders värme med Denise Rudbergs nya bok i hande kände jag riktigt hur semesterkänslan spred sig i hela kroppen.
En god stund varvade vi mellan att ligga i solstolen och svalka oss i poolen,
...och lite senare gick vi ner till hotellets strand och fortsatte likadant där.
Havet i Kroatien var precis lika klart som det sägs, så härligt!
Tog såklart också ett och annat dopp i det Adriatiska havet :)
På kvällen när vi började bli hungriga bestämde vi oss för att äta middag inne i Split, så vi hoppade i bilen och ställde in navigatorn på Split centrum. Är det något med resan jag ska klaga på så var Splits trafiksystem en KATASTROF, och varje gång vi skulle in till centrum räckte det oss ungefär en timme att köra 10 kilometer...
Men nåja, fram kom vi till slut och vi gick direkt till strandpromenaden.
Vi konstaterade snabbt att vi var nöjda med att vi valt att bo i Podstrana istället för Split centrum. Visst var Split mysigt och vackert, men det var ganska litet och vi trivdes helt klart bättre denna gång med att bo på en lugn, privat strand istället för mitt i centrum.
Åt middag på en av strandpromenadens restauranger, och bestämde oss för att dela på en stor tallrik med massa olika köttsorter.
Ja, ingen av oss gick väl hem hungrig den kvällen, om vi säger så :D
Efter maten utforskade vi ännu gamla stan en stund innan vi körde tillbaka till Podstrana.
Vi anlände till hotellet passligt till solnedgången, och gick ner till bryggan med varsin öl och cider och satt där och pratade och beundrade utsikten medan solen gick ner. En väldigt, väldigt lyckad första dag, och andra dag visade sig bli en av de roligaste dagarna vi någonsin upplevt, så missa med andra ord inte nästa del!

Men ååh vad härligt det ser ut! Måste verkligen börja kolla på resor dit, det såg ju för fint ut!

Svar: Det var verkligen jättejättehärligt!
Daniela

Ser precis så härligt ut som jag fått för mig, har nämligen Split på min "måste besökas"-lista!:) Kan jag tolka ditt inlägg som att du rekommenderar hotellet ni bodde på och att bo en bit utanför Split centrum? Ser fram emot att läsa om resten av er resa!:)

Svar: Exakt så kan du tolka det! :D Kul att höra, nästa del kommer imorgon :)

Så härligt det verkar! :) Hoppas på att få se mer bilder av hotellet och hotellrummet!

Svar: Ååh tyvärr fotade jag inte själva hotellrummet desto mera! :/
Daniela

Vad tyckte du om Denise Rudbergs nya bok? Har planerat att läsa den och undrar om det är något du kan rekommendera?? :)

Svar: Ska recensera den i ett skilt inlägg! :)

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut