Recensioner på de två senaste böckerna jag läst

Inlägget innehåller adlinks

Nu börjar det verkligen vara på tiden att jag recenserar de två senaste böckerna jag läst, nämligen Disa av Denise Rudberg och Flickan från tjugotalet av Sophie Kinsella. Ni som har följt med min blogg vet säkert vid det här laget att jag älskar att läsa, speciellt när jag är på någon resa, och dessa böcker hade jag alltså med mig när vi besökte Kroatien i augusti. Jag är alltid väldigt mån om att välja rätt böcker när jag åker på resa, för när man har med sig en riktigt bra bok, då är nog att ligga och läsa vid poolen bland det bästa jag vet. Om jag gjorde rätt val denna gång? Det ska ni få läsa om nedan:

DISA - DENISE RUDBERG (hittas HÄR): Som jag gått och väntat på att Denise Rudberg ska skriva en ny chic lit! När jag fick veta att den första boken i serien Sthlm Queens hade kommit ut, var det självklart att den boken skulle få följa med till Kroatien. Måste dock börja med att påpeka att jag tycker "Sthlm Queens" var ett rätt dåligt val av namn på serien, det ger ett rätt töntigt och barnsligt intryck, men i och för sig är pärmbilden väldigt snygg, så det blir väl lite plus minus noll. Hur som helst, jämför man "Disa" med Rudbergs tidigare chic lits, är denna annorlunda på det sättet att handlingen mera simpel än den brukar vara, boken bjuder inte direkt på några oväntade vändningar i handlingen och jag tycker hon skriver mindre detaljerat än hon brukar. Ändå läste jag nog med nöje från början till slut, och jag ser fram emot att läsa resten av böckerna i serien. Man fastnade verkligen för de tre karaktärerna boken huvudsakligen handlar om, och även om inget jätteoväntat högst antaglien kommer att ske, vill jag ändå veta hur det ska gå för de två andra tjejerna också. Betyg: ★★★/★★★★★

FLICKAN FRÅN TJUGOTALET - SOPHIE KINSELLA (hittas HÄR): Flickan från tjugotalet är utan tvekan den allra knäppaste chic lit:en jag någonsin läst, helt klart en bok man antingen hatar eller älskar. När jag insåg att handlingen innehöll ett spöke tänkte jag att Kinsella inte längre har alla mumintroll i dalen, och ungefär den första femtedelen av boken var jag fortfarande av åsikten att det spårat ur totalt. Men, jag läste vidare, och jag insåg ganska snabbt att den inte alls var så tokig. Faktum var, att fast den var väldigt knäpp, så var den också ganska underbar och riktigt rolig. Till skillnad från många av Kinsellas tidigare böcker tar denna dessutom många oväntade vändningar, och någonstans i mitten av boken insåg jag att jag inte hade någon aning om hur boken skulle sluta. När jag kom till slutade så konstaterade jag två saker 1) Jag, konstigt nog, älskade boken 2) Men jag var väldigt glad att den tog slut där och då, för den var ganska lång och mycket mer hade jag nog inte orkat läsa. Läser man recensionerna på Adlibris så stämmer min teori att man antingen hatar eller älskar boken rätt bra, men de flesta verkar faktiskt vara av samma åsikt som jag. Så jag tycker absolut ni ska ge den en chans, ni kommer inte ha någon aning om vad ni ska vänta er! Betyg: ★★★★/★★★★★

Flicka från tjuogtalet är faktiskt en av de bästa böckerna jag någonsin läst

Svar: Där ser man, vad kul!
Daniela

Intressant! Jag har väldigt svårt för att hitta böcker som verkar intressanta :)

Svar: Här har du två du kan ge en chans ;)
Daniela

Har faktiskt precis lånat hem Disa, så ska snart fördjupa mig i den! Ska bli spännande och se om jag får samma uppfattning som dig! :)

Svar: Jess, du måste sen berätta vad du tyckte!!
Daniela

Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg

Älskar Kinsella men tycker inte hennes "vanliga" böcker är lika bra som Shopaholic serien så jag håller mig till dem. Den senaste var så härlig men den första är helt klart bäst.

Svar: Jag tycker precis tvärtom, att hennes "vanliga" böcker är bättre än shopaholic serien, haha!
Daniela

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut

Arkiv

2023
01 · 02 · 03 · 04 · 05 · 06 ·