South Seas Hotel, Miami Beach

Nåmen HEJ! Jag är hemma igen (dock så virrig av jetlagen att jag ibland knappt minns var jag är) efter världens bästa resa. När vi väntade på vårt andra flyg i Oslo igår satt jag och planerade hur jag riktigt skulle blogga om resan (dag för dag som jag brukar göra är nog inte riktigt optimalt den här gången), och jag kom fram till en fördelning jag tror kommer funka rätt bra. Vi tar det ganska långt i kronologisk ordning, så vi börjar med ditresan, och så tänkte jag visa lite bilder från hotellet vi bodde på i Miami Beach. Får se nu om jag får det här inlägget att bli till något, är som sagt riktigt virrig och tidsuppfattningen är lite si och så med tanke på tidsskillnaden...

Ditresan, ja. Jag tänker inte försköna något, den var HEMSK. Flyget till Stockholm gick bra, men väl framme i Arlanda fick vi veta att vårt nästa plan var försenat en halv timme, och detta sköts hela tiden upp, så sist och slutligen blev vårt mellanlandning som skulle vara i två timmar, närmare fem timmar. När vi äntligen fick stiga ombord på planet hann det rulla några meter, innan de stannade och meddelade att det var något som inte stämde med motorn. Sen fick vi vänta i ytterligare någon timme i planet medan en massa datasnubbar sprang in och ut genom cockpiten, innan de meddelade att motorn nu var okej och vi äntligen kunde starta.

Själva flygresan var tung. Det var turbulens och barnskrik i tio timmar, och jag sov inte en blund. När vi äntligen landade i Fort Lauderdale hörde jag en äldre kvinna trött mumla "jag gör aldrig om det här" bakom mig, och där och då hade jag inte kunnat instämma mer. Nå, vi hoppade in i en taxi som skulle ta oss till vårt hotell i Miami Beach, och det var nog ett under att vi kom fram. Kusken körde verkligen som en riktig idiot (med lysande motorlampa dessutom....), så efter ungefär halva vägen bestämde jag mig bara för att blunda och hoppas att vi kommer fram oskadda.

När vi kom till hotellet och hade checkat in somnade vi båda på några sekunder, bara för att ett par timmar senare mitt i natten vakna av att våra telefoner tjöt på ett väldigt konstigt sätt. Jag tittade förvirrat på min skärm och tänkte att det måste vara en hemsk dröm, när ja möttes av texten "Tornado warning! Follow the local news and seek shelter immediately ". När jag förstod att det varken var en hemsk dröm eller ett dåligt skämt (vi hade ju valt att åka på vintern eftersom det INTE är tornadosäsong då), gick vi ner till receptionen för att fråga vad vi skulle göra, och de sa att stormen var värst lite högre upp i Florida, och att vi bra kunde stanna i rummet. Nå, resten av natten satt jag vid fönstret och tittade på blixtarna och palmträden som böjde sig i vinden, väntade mig att när som helst se ett trattmoln närma sig, grät och tänkte att jag bara ville hem. Det var början på resan det.

Stormen blåste som tur snabbt förbi, likaså min vilja att åka hem. Redan nästa morgon visade sig Miami Beach från sin bästa sida med strålande solsken och blå himmel, och när vi gick ut för att utforska hotellområdet kunde jag inte låta bli att tjuta av glädje, det såg nämligen PRECIS lika fantastiskt ut som på bilderna!

Själva hotellet och hotellrummet var riktigt okej, inte av det nyaste laget, men allt var rent, rummet var rymligt och sängen var stor och skön. Hotellområdet var däremot heeeelt amazing, omringat av palmer och (bokstavligen) ett stenkast från stranden. Ja, man kunde nog nästan säga att hotellet är på stranden. Väldigt lugnt hotell dessutom, perfekt för avkoppling!

Förutom en fantastisk pool, fanns det också ett område bakom poolen där de hade hängt upp hängmattor mellan palmerna. Alltså att ligga i en hängmatta och titta upp på palmerna och himlen, det var precis lika drömmigt och avkopplande som det låter. Minst lika avkopplande var det att ligga i en solstol vid poolen och läsa en bra bok, vet inte hur  många timmar av Miamivistelsen jag spenderade på det sättet. Att ligga och läsa vid en pool när nog banne mig bland det bästa som finns.

Oftast både började och slutade vi dagarna vid poolen, på morgonen åt vi ju morgonmål vid poolen och på kvällarna var vi antingen och simmade eller drack någon drink vid poolområdet. Jag älskar ju annars att nattsimma utomlands, tycker det är så mysigt att hoppa ner i det kalla vattnet när det ännu är varmt utomhus och helt lugnt och stilla utomkring. Och frukosten ja, den var riktigt okej för att för det första vara amerikansk, och för det andra ingå i hotellpriset. South Seas Hotel var nog ett av de få hotellen vi kollade på före resan, som faktiskt bjöd på frukosten.

Ja, South Seas Hotel rekommenderar jag verkligen varmt. Förutom att själva hotellet och rummet var riktigt okej, att hotellområdet var fantastiskt, att frukosten ingick och att hotellet låg precis vid stranden, var läget helt perfekt om man vill bo på Miami Beach, plus gratis wifi, att allt fungerade väldigt smidigt och att servicen var super. Det fanns inget hotellpersonalen inte kunde fixa - behövde man lyfta pengar hjälpte de en, behövde man skjuts fixade de bil på några minuter, behövde man vägbeskrivningen plockade de fram en karta och visade hur man skulle gå, ville man posta kort till Finland skickade de iväg dem och behövde man kopia på sitt pass trollade de nog fram kopiorna också. Kan inte säga annat än tio poäng åt South Seas Hotel, här trivdes vi verkligen bättre än bra under vår Miamivistelse!

Flygresor är inte alltid så kul, men det ser härligt ut på plats!

Svar: Nej, så är det ju, men oftast är det ju nog värt en lite jobbig flygresa, så även denna gång :)
Daniela

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut