Mina tjugo bästa upplevelser utomlands

Som ni vet är ett av mina största intressen att resa, och jag gillar även att skriva reserelaterade blogginlägg (ni hittar alla mina reseinlägg i kategorin ”Resor”). Nu när jag nyss kommit hem från min senaste resa är motivationen att blogga om reserelaterade grejer extra hög, och därför tänkte jag idag lista mina bästa upplevelser jag varit med om utomlands! Har fått uppleva SÅ mycket fint under mina resor att minnena är många, men följande ser jag tillbaka på med lite extra stor glädje;

Disney World, Orlando
Läs blogginlägget om upplevelsen här

En av mina stora drömmar gick i uppfyllelse när jag gick in genom Magic Kingdoms portar i Orlando år 2017, och den dagen jag och Niko spenderade i parken blev verkligen en av mina allra bästa dagar någonsin. Kollade på paraden, åkte i en massa attraktioner, gick omkring och beundrade parken och avslutade dagen med att se fyrverkerierna. Lätt ett av mina allra, allra bästa reserelaterade minnen!

Desert Safari, Arabiska öknen

År 2014 reste jag utanför Europa för första gången, då jag tog tag i att besöka ett av mina dåvarande största drömresemål, och bokade resa till Dubai. Vi avslutade resan med att åka på jeepsafari ut i öknen, och det är minsann en dag man sent glömmer! Kan fortfarande känna hur vi kastades omkring i bilen (på ett roligt sätt!) medan bilen körde upp och ner för sanddynerna.

Pico do Arieiro, Madeira
Läs blogginlägget om upplevelsen här

År 2017 fyllde mamma 50 år, och vi firade med en resa till Madeira. Själva resan är en av de allra bästa jag (och alla andra i resesällskapet) varit på, och resans höjdpunkt (bokstavligen höjdpunkt) var då vi åkte upp till Madeiras högsta topp, Pico do Arieiro. Både galet häftig och skrämmande upplevelse, speciellt för någon som är höjdrädd - väl framme befann man sig liksom ovanför molnen.

Jetski Safari, Split

Jag hade redan länge viljat åka vattenskoter när jag anlände till Kroatien år 2016, och min första vattenskotertur blev minsann en minnesvärd en, då jag och Niko bestämde oss för att åka med på Jetski Safari från Split centrum. Turen varade i 2-3 timmar, vi turades om med att köra, tog snorklingspauser på vägen och fick uppleva en massa adrenalinkickar i de vackraste av landskap. Rekommenderar VARMT ifall någon av er är påväg till Split!

Savina Winery, Herceg Novi
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Min senaste/nyaste upplevelse är från Montenegro, då jag äntligen fick uppleva en vinprovning på en vinfarm. Hade ingen aning om att de tillverkar så pass mycket vin i Montenegro, och vinprovningen är nog en upplevelse jag sent glömmer! Savina Winery var en av de vackraste platserna jag någonsin besökt, och själva vinprovningen och runturen var så väl planerade, att man inte kunde annat än vara jättejättenöjd när man åkte därifrån. Helt otroligt prisvärd upplevelse, hade liksom lätt kunna betala dubbelt mer, och varit nöjd ändå.

Fountain Show, Dubai

Dubai känns verkligen som upplevelsernas stad! Har du bara lite tid på dig att upptäcka staden, rekommenderar jag att du slår tre flugor i en smäll, och tar sikte mot Dubai Mall för att besöka världens största köpcenter, världens högsta byggnad och världens mäktigaste fontänshow. Dubai Mall, Burj Khalifa och Dubai Fountain ligger nämligen precis bredvid varandra, alla värda att upplevas. Min absoluta favorit var nog ändå fontänshowen, den var så vacker att jag fortfarande nästan blir tårögd när jag tänker på det.

Blue Lagoon, Island
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Existerar månne något lika magiskt, speciellt och vackert ställe som Blue Lagoon på Island? Tror inte det. Jag och mamma åkte på resa till Island 2016, och det första vi gjorde var att åka från flygfältet raka vägen till Blue Lagoon. Att kliva in där var verkligen helt som att kliva in i en saga, och man blev så förtrollad av allt att mängden turister knappt störde en.

Loeb Boathouse, Central Park

New York, New York. Hit reste jag år 2015, och längtar fortfarande ofta tillbaka. Resans höjdpunkt var nog när jag och Niko spenderade en hel dag i Central Park, traskade till Loeb Boathouse och hyrde roddbåt. Lovar er att det var ÄNNU mer mysigt och romantiskt än det låter, på tal om att kliva in i sagovärldar, och så där.

Kallis, Visby
Läs blogginlägget om upplevelsen här

År 2016 åkte jag och Josefina till Gotland, och även om själva Visby var en väldigt fin upplevelse i sig, var Kallis White Party nog resans absoluta höjdpunkt. Kan, tre år senare, fortfarande vara den bästa festen jag någonsin varit på? Hade verkligen så himla roligt under det här veckoslutet, är SÅ glad över att vi åkte.

Beach Walk, Miami Beach

Av alla mina drömresemål har nog alltid Florida och Miami Beach stått högst uppe på listan, hade nog drömt om Florida mer eller mindre hela livet. Och är det inte helt fantastiskt när en dröm blir verklighet, och det känns precis lika bra som man föreställt sig? Kommer aldrig glömma den där morgonen då jag vaknade 05, drog på mig lenkkiskorna och gick längs strandpromenaden ner till stranden för att se soluppgången. Så tusans fint!

Vintgar Gorge, Bled
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Slovenien besökte jag ifjol, och det landet blev, helt otippat, en väldigt stor favorit hos mig! Huvudstaden Ljubljana var fantastisk, men den lilla staden Bled var ännu mer fantastisk, och i närheten av Bled finns fantastiska Vintgar Gorge. Brukar inte vara ett speciellt stort fan av att hänga i naturen, men här hade jag nog kunnat hänga hela dagen. Kan inte sätta fingret på vad exakt det var som gjorde att jag trivdes så bra här, men föll verkligen pladask för stället!

Hermitage Museum, St Petersburg

Även St Petersburg var en stad som överraskade väldigt positivt! Åkte hit med mina tjejkompisar ifjol, och en dag av resan spenderade vi i Hermitage Museum, aka Vinterpalatset. Och vilket palats sen då, byggnaden var typ den mäktigaste man någonsin sett? Så otroligt imponerande, både på insidan och utsidan!

Parasailing, Belek
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Att parasaila känns ju som den turistigaste av turistiska saker att göra, men det var inte en mindre minnesvärd upplevelse för det! År 2013 åkte jag och Niko på en av våra första ”ordentliga” resor då vi spenderade en vecka i Turkiet med två vänner, och en dag på stranden bestämde vi oss för att testa parasailing. De där minuterna uppe i luften är fortfarande en av de häftigaste grejerna jag varit med om! Kändes typ som att vi var de enda två människorna på planeten när vi var där uppe.

Keukenhof Gardens, Amsterdam

Besöker man Amsterdam på våren, ja då missar man ju inte chansen att se de blommande tulpanfälten! Så, när jag och en av mina vänner besökte Amsterdam under påsken 2017, hoppade vi en dag på bussen som tog oss till Keukenhof och tulpanfälten. Mängden otroliga tulpanfält vägde som tur upp mängden folk, och det var precis lika vackert som det ser ut att vara på bilderna. Väldigt glad över att jag fått se detta!

Royal Caribbean Cruise, Enchantment of the Seas
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Minns att jag förr tänkte att en Bahamaskryssning kändes som en ouppnåelig grej (dyrt, omständigt, osv), men när jag väl började läsa in mig på saken, insåg jag att det både var betydligt billigare och enklare att förverkliga än jag trott! Så, år 2017 åkte jag och Niko i samband med vår Floridaresa på en fyra dagars kryssning med Enchantment of the Seas, och ever since har jag drömt om att få åka på en liknande kryssning igen. Allt löpte jättesmidigt, vi blev superbortskämda på båten och om dagarna fick vi gå i land på olika öar i Bahamas. Som sagt, vill bara göra om allting!

Rataskaevu 16, Tallinn

Såklart ska en matupplevelse också finnas med på listan! Att åka på dagskryssning från Helsingfors till Tallinn känns kanske inte speciellt speciellt längre, men en gång var verkligen mer speciell än de andra, och det var då vi åt trerätters på Rataskaevu 16. Lätt en av de allra, allra, allra bästa middagarna jag någonsin ätit, så se till att INTE missa denna restaurang om ni besöker Tallinn!

Tivoli, Köpenhamn
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Köpenhamn i sig var faktiskt ingen stad som imponerade mig, men Tivoli blev jag desto mer impad av! Nöjesparken i Köpenhamn är verkligen något alldeles, alldeles extra, och jag ångrar SÅ att jag inte fotade mer under den dagen vi spenderade där. Men, kanske jag åker tillbaka en dag? Typ kring juletider? Åh, det vore allt något!

Contiki Party, Rom

Känner att jag vill ta upp min och Linns lilla festresa till Rom! Det var verkligen inte planerat att det skulle bli så mycket fest, men vi hade gjort lite dålig research inför resan, och hamnade på ett campingaktigt område där ett gäng ungdomar festade typ dygnet runt. De reste runt med någon organisation som kallades Contiki, skulle stanna på samma ställe som vi i några dagar, och bjöd glatt in oss på alla sina fester. Så, jag kanske aldrig har upplevt en typisk partyresa till Magaluf eller Rhodos, men jag har åtminstone mina festdagar i Italien att se tillbaka på :D

Sunset Cruise, Tampa Bay
Läs blogginlägget om upplevelsen här

Sist, och bland dessa kanske faktiskt också minst, har vi en Sunset Cruise i Tampa Bay. Känns som att jag tjatat mycket om positiva överraskningar i det här inlägget, men även Tampa var en stad som överraskade riktigt positivt! När jag och Niko besökte staden 2017 hade vi inga andra planer för dagen än en NHL match på kvällen, så vi steg spontant på e båt som tog oss på en sunset cruise. Det var väldigt fin stämning på båten, och utsikten, ja den var ännu finare.

& Det var mina bästa upplevelser utomlands, det. Kan förstås hända att jag glömt något, men dessa var åtminstone de jag kom på medan jag skrev (skrev förresten på detta inlägg i flera timmar, så hoppas ni tyckte om att läsa det!). Gillar du också att resa? I så fall vore det jättekul om du också ville lista dina favoritupplevelser du varit med om utomlands (antingen här bland kommentarerna eller i ett eget blogginlägg), både för att det vore roligt att läsa, men också för att det kunde ge en bra tips inför framtida resor!

Så roligt inlägg, kanske jag skulle skriva ett liknande 😍 Till mina absoluta höjdpunkter hör bl.a. snorkling med valhaj och campingäventyr i Australien, Jerusalem och roadtrip i Israel och Palestina, stranden på en ö utanför Split med det kanske klaraste vattnet jag upplevt, Keukenhof i Holland m.m.

Svar: Ja men gör det, skulle verkligen vilja läsa om dina äventyr sammanställda i ett inlägg!! 😍

Linn

Haha, Rom var nog en galen och så rolig resa!!

Svar: Eller hur!! 😂😂😍
Daniela Skoglund

Oj vad mycket roliga resor :)

Svar: Ja! 😍

Tack för inspiration till ett eget inlägg. Till mina favoritupplevelser hör bland annat Waiheke island på Nya Zealand och Mostar i Bosnien och Hercegovina

Svar: Åh, jag skulle också vilja uppleva Nya Zealand! 😍

déa

sånt himla kul inlägg, tyckte verkligen om att läsa det!

Svar: Härligt att höra! 😍

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Blogg:

HEJ! Du har hittat till Danielas Dagbok - en finlandssvensk blogg som enligt läsarna kan beskrivas som äkta, ärlig, personlig, rolig, sprudlande, omväxlande, kamratlig, väluppdaterad, mångsidig, jordnära och bäst. Du är varmt välkommen att läsa vidare för att se om du håller med - hoppas du kommer trivas!

Kontakt: daniela.skoglund@gmail.com

Senaste inläggen

5362 inlägg senare
2023 - de traditionella frågorna
Månadens bok, 12/23 - Eld, snö och stjärnor
Positiva minnen från gravidledigheten
Åtta serier jag sett på sistone

Kategorier

Allmänt · Bloggrelaterat & podden · Bröllop · Böcker . Filmer & serier · Frågor & listor · Fysioterapi · Kärlek · Mat . Musik · Randoms · Resor · Samarbeten & tips · Sheldon · Sjukdom · Text & åsikter · Träning . Veckoslut